Lounais-Lappi

Junat puksuttavat Tornion Keroputaan yli uutta siltaa pitkin - betonijärkäleellä on painoa 1 850 tonnia ja pituutta 97 metriä

Liikennevirasto teetti huonokuntoisen teräsristikkosillan tilalle uuden betonisillan.

Joonas Kauppinen
Tornion Keroputaan uusi ratasilta on nyt paikoillaan. Vanha silta siirrettiin sivuun ja puretaan loppuvuoden aikana.

Tornion Keroputaan uusi ratasilta on nyt paikoillaan. Vanha silta siirrettiin sivuun ja puretaan loppuvuoden aikana.

Jussi Saarela

Junat pääsivät kulkemaan tällä viikolla Tornion Yli-Raumolla uutta ratasiltaa pitkin Keroputaan yli. Keminmaan Laurilan ja Tornion välisen junaradan betonisen sillan rakentamishanke on kaikkiaan noin neljän miljoonan euron suuruinen. Vastaavan suuruusluokan siltoja Liikennevirasto uusii rataverkolla vain 1–3 kappaletta vuodessa.

Rakentamis- ja suunnittelutöistä vastaava infrarakentaja Kreate Oy teki hiljalleen 97 metriä pitkää siltaa Keroputaan rantatörmällä. Uusi silta rakennettiin ensin valmiiksi 7,8 metrin päähän tulevasta sijoituspaikastaan ja tunkattiin sitten paikalleen. Kaikki tapahtui hydrauliikkatunkeilla. Vanha silta siirrettiin sitä ennen sivuun vinssaamalla ja se puretaan pois loppuvuoden aikana. Junaliikenne Laurilan ja Tornion välillä katkesi tämän viikon alun ajaksi.

– Silta saatiin paikalleen maanantai-iltana. Työt jatkuivat maanrakennus- ja radanrakennustöillä keskiviikkoiltaan asti. Torstaiaamuna ensimmäinen juna ajoi siltaa pitkin, Kreaten työmaapäällikkö Joonas Kauppinen kertoo.

Liikennekatko kesti hieman yli kolme vuorokautta rataosuudella, jossa on sekä tavara- että henkilöliikennettä.

– Tavaraliikennettä järjesteltiin uudelleen katkon vuoksi perumalla muutama tavarajuna, Liikenneviraston puolesta työmaan rakennuttajakonsulttina toimivan Ramboll CM:n projektipäällikkö Anssi Kemppainen kertoo.

Keroputaan ratasillan korjaussuunnittelu alkoi viime vuoden joulukuussa. Työt Keroputaalla alkoivat maalis–huhtikuussa tänä vuonna ja päätökseen ne pitää saada sopimuksen mukaan tämän vuoden loppuun mennessä.

Urakka on sujunut sutjakasti viime kevään parin viikon taukoa lukuun ottamatta hyvin.

– Ennätysmäiset kevättulvat pysäyttivät työmaan pariksi viikoksi, urakoitsija Kreaten työpäällikkö Ari Välimaa toteaa.

– Kreaten ja sen aliurakoitsijoiden päivittäinen vahvuus on ollut työmaalla keskimäärin yhteensä noin kymmenen henkilöä. Työmaalle on perehdytetty kaikkiaan kahdeksankymmentä eri henkilöä, Kreaten Kauppinen sanoo.

Hanke sai perusväylänpidon korjausvelka-teeman mukaista rahoitusta, minkä vuoksi uuden sillan tekeminen aikaistui usealla vuodella. Samaan pakettiin kuuluu pian valmistuva Kaakamojoen ratasillan maalaus. Teräksinen ristikkosilta tarvitsi uutta maalia pintaan.

Keroputaan ratasilta osoittautui vuonna 2013 tehdyssä erikoistarkastuksessa huonokuntoiseksi ja korjausta tai uusimista tarvitsevaksi. Lopulta kaksiaukkoinen teräsristikkosilta päätettiin uusia samaan paikkaan rakennettavalla betonisella sillalla, koska vanhan sillan korjaustoimenpiteillä ei olisi saavutettu kustannustehokasta ratkaisua ja ongelmakohdat eivät olisi poistuneet.

– Keroputaan uusi ratasilta on pitkä, kaksiaukkoinen vaativa kohde, minkä näkee sen hinnastakin, Liikenneviraston Länsi-Suomen rakentamisen aluepäällikkö Mikko A. Heiskanen kertoo.

Sillan uusimisen ansiosta liikennehäiriöt vähenevät ja junien akselipainoa voi nostaa tarvittaessa.

Uuden sillan rakentamisessa on huomioitu Laurila-Tornio -radan myöhemmin tapahtuva mahdollinen sähköistys.

Keroputaan yli valmistui vuonna 1903 ensimmäinen ratasilta, joka tuhoutui Lapin sodan yhteydessä. Sotien jälkeen vuonna 1953 valmistui uusi teräsristikkosilta, joka nyt uusitaan kokonaan. Teräsristikot siirrettiin tuntemattomasta paikasta Keroputaalle. Samalla tekniikalla tehtyjä, saman ikäluokan siltoja on uusittu rataverkolla tällä vuosikymmenellä paljon.

Keroputaan ratasilta

Tornion Keroputaan uusi 97 metriä pitkä ratasilta valettiin rantatörmällä.

1 850 tonnia painava järkäle siirrettiin paikalleen hydrauliikkatunkeilla.

Betonia siihen meni kaikkiaan noin 1 500 kuutiometriä, kun tavalliseen omakotitaloon sitä uppoaa noin 25 kuutiometriä.

Harjaterästä siihen kului noin 170 tonnia.

Vanha teräsristikkosilta puretaan pois paikanpäällä loppuvuoden aikana. Teräsosat menevät kierrätykseen.

Kaikki työt on tehty vuoden loppuun mennessä.

Vanhasta sillasta ei jää mitään enää jäljelle.

Työmaalla ei ole sattunut yhtään tapaturmaa.

Pääurakoitsijana toimii Kreate ja rakennuttajakonsulttina Ramboll CM.

Siltasuunnittelun teki Suunnittelukide. Pöyry Finland suunnitteli pohjarakenteen.


Kommentit (4)

  • Nimetön

    Junat eivät puksuta.

  • Nimetön

    On kyllä vain painava silta 😂

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös