Lounais-Lappi

Huonosti tehdyt lumityöt harmittavat – Rytikarissa asuu paljon rollaattorin kanssa liikkuvia vanhuksia, joiden liikkumista jäiset lumitöntäreet hankaloittavat

Taina Nuutinen-Kallio
Huonosti tehdyt lumityöt harmittavat – Rytikarissa asuu paljon rollaattorin kanssa liikkuvia vanhuksia, joiden liikkumista jäiset lumitöntäreet hankaloittavat

Jalkakäytävää ei ole putsattu entisen kaupan edestä. Se on kiinteistön vastuulla.

Taina Nuutinen-Kallio

Rytikarilaiset Jarkko Rintala, Marketta Korhonen, Seija Kaniin ja Jukka Nurmi ovat jo useamman vuoden ajan ihmetelleet Rytikarin alueen kehnoa teiden kunnossapitoa.

Etenkin suojatiet ja linja-autopysäkin kohdat ovat hankalakulkuiset, koska lunta ja jäätä on niin paljon.

–Niitä ei kukaan tule auraamaan, ellei niistä erikseen soiteta. Pysäkillä on usein sellaiset palteet edessä, että jopa minulla on temppu pomppia jääpalteesta yli, Kaniin selvittää.

–Linja-autokuski on joutunut auttamaan vanhuksia palteen yli, jatkaa Korhonen.

Rytikari-Veitsiluoto -välin pyörätietä ei heidän mukaansa aurata koskaan.

–Siinä vuorotyöläiset joutuvat polkemaan hiki hatussa rekkojen edestä pois, Kaniin huomauttaa.

Taina Nuutinen-Kallio
Jukka Nurmi yrittää päästä suojatieltä pois.

Jukka Nurmi yrittää päästä suojatieltä pois.

Korhonen ei ole asunut Rytikarissa vielä pitkään. Sinä aikana häntä on kuitenkin alkanut ihmetyttää muutama asia.

–Jalkakäytäviä ei aurata suojateiden kohdalta, joten moni joutuu kävelemään ajokaistalla.

Rytikarissa on jonkun verran rekkaliikennettä, sillä Stora Enson Veitsiluodon tehtaille mennään Rytikarin lävitse.

–Saa nähdä, milloin joku jää rekan alle, Korhonen pelkää.

Jukka Nurmi
Etsi kuvasta bussipysäkki. Jukka Nurmela otti kuvan hankalasta paikasta: kehnosti putsatut bussipysäkit hankaloittavat etenkin vanhempien ihmisten liikkumista.

Etsi kuvasta bussipysäkki. Jukka Nurmela otti kuvan hankalasta paikasta: kehnosti putsatut bussipysäkit hankaloittavat etenkin vanhempien ihmisten liikkumista.

Rytikarilaiset ovat omien sanojensa mukaan ilmoittaneet lumityöongelmista kaupungille.

–Minulle on sanottu, ettei asia kuulu kaupungille. Kenelle se sitten kuuluu, Korhonen kysyy.

Rytikarilaiset eivät usko, että esimerkiksi suojatiekohtien auraaminen olisi kovin vaikeaa.

–Kun auraat tien, niin voit vähän peruuttaa ja aurata suojatien siinä samalla. Ei se kauheita vaadi, Kaniin usko.

Jukka Nurmi
Jukka Nurmi on kuvannut Rytikarin lumitilannetta.

Jukka Nurmi on kuvannut Rytikarin lumitilannetta.

Jarkko Rintala asuu Rytikarissa neljättä talvea.

–Olen soittanut kaupungille kymmenkunta kertaa. Siellä tunnetaan minut jo.

Rytikarissa asuu paljon ikäihmisiä, jotka liikkuvat kaupunginosassa rollaattorien avulla.

Alueelta lopetettiin jokin aika sitten kauppa. Se toi jotain hyvääkin: nyt Rytikari–Hepolahti -välinen pyörätie aurataan hyvään kuntoon – kunhan ensin onnistuu pääsemään suojateiden yli tien toiselle puolelle.

–Moni ikäihminen hyppää bussiin ja käy sillä kaupassa Syväkankaan Messissä.

Jukka Nurmi
Tässä pitäisi olla suojatie.

Tässä pitäisi olla suojatie.

Kemin kaupungin tiemestari Tarja Happonen kertoo saavansa lumityöpalautetta melko paljon. Rytikarissa kaupungin hommia ovat suojateiden auraus ja myös bussipysäkkien ympäristön auraus.

–Rytikarissa on paljon jalkakäytäviä esimerkiksi Rytikadulla, Karikadulla ja Pyykönkadulla. Niiden kunnossapito kuuluu jalkakäytävien varrella sijaitseville kiinteistöille, Happonen kertoo.

Jos kiinteistöt eivät huolehdi velvollisuuksistaan voi kaupunki huomauttaa asiasta.

–Yleensä kiinteistöt petraavat toimintaansa yhdestä huomautuksesta. Joskus kaupungin pitää ottaa lumityö hoidettavakseen ja laskuttaa työstä kiinteistöä. Happonen kertoo.

Happosen mukaan Rytikarin lakkautetun K-Marketin ympäristössä on haastavia lumityökohtia.

–Esimerkiksi käytöstä poistetut liikennevalot pitäisi siirtää pois, jotta lumitöitä mahtuisi tekemään tavallisella pyöräkoneella.

Liikennevalot taas ovat ELY-keskuksen heiniä.

Jukka Nurmi
Kuva leipomon kohdalta.

Kuva leipomon kohdalta.

Rytikarin asukkaiden lisäksi lumitöiden – tai niiden tekemättömyyden – armoilla ovat myös muun muassa Veitsiluodon tehtaiden vuorotyöläiset.

–Aurat lähtevät liikkeelle vasta, kun lunta sataa. Lunta pöllyää kuitenkin mereltä pyöräteille tuulen mukana ja kertyy kinoksiksi, kertoo Stora Enso Veitsiluodon tiedotuspäällikkö Taisto Saari.

Valitettavasti aura-autot eivät kulje vuorotyöläisten kanssa synkassa.

–Jos aura-auto lähtee liikenteeseen aamuyöstä, ei se yövuoroon tulijaa lämmitä.

Katujen ja teiden kunnossapito

Pyörätien sekä rakenteellisesti toisistaan erottamattoman jalankulku- ja pyörätien kunnossapito kuuluu kunnalle.

Tontinomistajan velvollisuutena on pitää tontin kohdalla oleva jalkakäytävä käyttökelpoisena poistamalla jalankulkua haittaava lumi ja jää sekä huolehtia liukkauden torjumisesta ja liukkauden torjumiseen käytetyn kiviaineksen poistamisesta jalkakäytävältä. Lisäksi tontinomistajan velvollisuutena on tarvittaessa poistaa jalkakäytävälle tai sen vierelle kertyneet lumivallit sekä pitää jalkakäytävän viereinen katuoja ja sadevesikouru lumettomana ja jäättömänä.

Teiden ja niiden vierellä sijaitsevien kevyen liikenteen väylien kunnostapidosta vastaa ELY-keskus. Esimerkiksi Rytikariin tulevan Veitsiluodon tie kuuluu hoitoluokkaan l, jonka pyrkimyksenä on hyvä pito, mutta sään muutostilanteissa voi lievää liukkautta esiintyä.


Kommentit (1)

  • Lumityön tekijä

    Kemin kaupungin tiemestari Tarja Happonen on selittelyn mestari. Ei toimimattomat liikennevalot haittaa konelumitöitä sen enempää kuin toimivatkaan. Tekemisen halusta asiat on kiinni. Toki alueiden puhdistusvastuut on selkeät, mutta tässähän on kyse pysäkeistä ja suojateiden risteysalueista. Ei kannata selitellä merikalastuksesta kun lehdessä kirjoitetaan kaupungille kuuluvista lumitöistä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös