Lapin matkailu

Vetokoirabisnes on Lapissa kasvavaa liiketoimintaa - kiinnostaa erityisesti aasialaisia turisteja

TERHI VANHA
Vetokoirabisnes on Lapissa kasvavaa liiketoimintaa - kiinnostaa erityisesti aasialaisia turisteja

Huskysafarit kiinnostavat turisteja.

STT STT, TUIJA SORJANEN Ivalo, 23. 12.

Lunta tuiskuaa sivulta ja päältä. Parikymmentä koiraa istuu tai makoilee hiljaa ja liikkumatta pyryn ja kaamoksen hämärtämässä iltapäivässä. Ivalon kylän tuntumassa rekikoirayritystä pyörittävien Ossi ja Sini Kaltin alaskanhuskyt ovat tänään kyydinneet jo kaksi bussilastillista turisteja erämaalenkille, ja vetämistä on vielä luvassa.

- Parhaina päivinä bussilasteja saattaa tulla neljäkin, Sini Kaltti kertoo.

Vetokoirabisnes on Lapissa kasvavaa liiketoimintaa. Pelkästään Inarin kuntaan on tullut viime vuosina useampi huskysafarin tarjoaja.

Kysynnän arvioidaan vielä kasvavan, kun alueelle rakennetaan lisää majoituskapasiteettia. Hotelliyrittäjät haluavat myös tarjota asiakkailleen unohtumattomia kokemuksia Lapista. Alkujaan ulkomaista perua olevilla vetokoirilla tehdyt retket menevät turisteihin kuin häkä. Kalttien suurin asiakasryhmä ovat aasialaiset, mutta keskieurooppalaisiakin riittää.

– Ehkä koirat ovat hauskempia kuin vaikkapa porot, koska ne ovat nopeampia. Koirilla ajaminen on jännittävää, ja eläimet itse rakastavat vetämistä, Sini Kaltti selittää vetokoirasafarien suosiota.

Turisti haluaa elämyksensä myös tulipalopakkasessa

Huskysafareiden suosion nousussa näkyvät Lapin-matkailun trendit: pienimuotoisuus, autenttisuus ja ääriolot. Kalttien mukaan turistit haluavat ajelulle kelillä kuin kelillä, vaikka neljänkymmenen asteen pakkasilla matkailijoita saatetaankin varoittaa.

– Harva peruu sään takia. Matkailijat ovat täällä vain muutaman päivän ja haluavat elämyksensä.

Lapland Safaris -yhtiön toimitusjohtaja Jyrki Nivan mukaan huskysafarit saapuivat Lappiin 1990-luvulla ja saavuttivat porosafarit suosiossa vuosituhannen taitteessa. Hänen mukaansa koirasafarit myydään nykyään sesonkeina loppuun, kun poroajeluille jää monesti vielä tilaa. Moottorikelkat ovat kolmas väline, joilla turisteja kyyditään safareille tuntureihin ja metsiin.

Lappi on sivistynyt erämaa

Vaikka Lapin-matkailun odotetaan aina vain kasvavan, Niva sanoo, että se ei saa tarkoittaa massoittumista.

– Lapin matkailun pitää kasvaessaan muistaa, että henkilökohtaisen palvelun on pysyttävä osana tarinaa. Käsityön leiman on säilyttävä.

Yksi tärkeimmistä matkailutrendeistä on hiljaisuus. Sitä koko Lappi haluaa myydä.

Huskysafarit istuvat kuvaan siinä mielessä, että niitä varten ei tarvitse rakentaa juuri infrastruktuuria. Kalttien mukaan koirat eivät pidä ääntä muuten kuin haukkumalla matkaanlähdön hetkellä.

Silti esimerkiksi poroelinkeino ei ole aina ollut varauksettoman innoissaan paliskuntia halkovista vetokoiravaljakoista. Nivan mukaan eri maankäyttömuotojen väliset ristiriidat ovat ratkaistavissa.

– Asiakkaat haluavat tulla Euroopan viimeiseen, sivistyneeseen erämaahan. Täällä voi tarjota elämyksiä turvallisesti syvällä erämaassa, Niva pohtii.

- Jos Lapin-matkailua halutaan kasvattaa, tämä imago pitää säilyttää.

Kaltit ovat pyörittäneet Extreme Huskies -firmaansa muutaman vuoden. Heidän noin 80 koiraansa riittävät useaan valjakkoon. Työntekijöitä on neljä. Lisäksi tuttavapariskunnan koirat ovat kiireapulaisina.

Pariskunnan mukaan jotkut tuovat koiriaan sesonkityöhön Etelä-Suomesta saakka.

Varsinaisia kasvusuunnitelmia Kalteilla ei ole, mutta kennelissä parhaillaan varttuvat 12 alaskanhuskypentua ovat kaikki jäämässä synnyinkotiinsa. Niille riittää töitä.

Joulunaikaan halutaan yhteisöllistä matkailua

Alkaneesta matkailusesongista on povattu Lapin supertalvea. Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentokentälle on avattu uusia reittilentoja. Niiden lisäksi charter-lennot kyyditsevät turisteja Lappiin.

- Joulun aikaan Suomen Lappi kiinnostaa erityisesti brittejä, kertoo Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

- Jouluna matkailijat tulevat tekemään asioita yhdessä ja saapuvat usein suurissa ryhmissä. Kaikki tarjolla oleva safareista joulupukin luona vierailemiseen näyttää kelpaavan.

Sen sijaan etenkin yksin Lappiin saapuvat hakevat matkaltaan yhä useammin myös hiljaisuutta ja luonnon rauhaa.

Lapin mukaan talven markkinointi onkin onnistunut erinomaisesti, erityisesti ottaen huomioon sen, että sitä tehdään verrattain pienillä rahallisilla resursseilla.

- Lapissa on paljon sellaista, mikä puhuttelee suurissa, meluisissa ja saasteisissa suurkaupungeissa asuvia ulkomaalaisia, joten potentiaalia on vielä runsaasti.

Lapin mukaan iso kysymys on kesä. Jotta maakuntaan voitaisiin tehdä isoja hotelli-investointeja, myös kesän markkinoinnin pitää onnistua.


Kommentit (1)

  • Nb21

    Rekikoirien oloja pitäisi jatkossa tarkkailla suurennuslasilla ja jatkuvasti, viikoittain ja kuukausittain.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös