Suomessakin vaadittu sharianlakien soveltamista – Lapissa asuva muslimi: Väkivallalle ei minkäänlaista hyväksyntää

Tutkijaa Nafisa Yeasminia harmittaa, että yksittäisten maiden sharianlakien kauheudet leimaavat kaikkia muslimeita.

HOTLI SIMANJUNTAK/EPA
Suomessakin vaadittu sharianlakien soveltamista – Lapissa asuva muslimi: Väkivallalle ei minkäänlaista hyväksyntää

Jyrkän sharialain ruoskimisrangaistus on käytössä Acehin maakunnassa Indonesisassa. Esimerkiksi ruoskimisrangaistuksen antaa vahvasti naamioitu algojo. Läheskään kaikki muslimit eivät hyväksy ruoskimisrangaistuksia, eivätkä pidä niitä sharian eli Koraanin oppien mukaisina.

Vesa-Pekka Hiltunen

Ruoskimisrangaistukset, naisten ympärileikkaukset ja muut islamilaiseen sharianlakiin liitetyt väkivaltaiset piirteet eivät saa mitään hyväksyntää Lapissa asuvilta muslimeilta, sanoo arktisen keskuksen tutkija, oikeustieteilijä ja muslimi Nafisa Yeasmin.

Puheet siitä, pitäisikö Suomessa ottaa sharianlaki käyttöön, kumpuavat esiin tasaisin väliajoin. Yeasminia harmittaa, että tämä leimaa turhaan paikallisia muslimeita ja luo pelkoa heitä kohtaan.

Yhteistä radikaalien ja maltillisten muslimien kanssa on vain se, että toimintaa perusteellaan Koraanilla.

Islamin pyhästä kirjasta voi tehdä ja tehdäänkin hyvin erilaisia tulkintoja – jopa Koraanista vaikutteita saaneiden lainsäädäntöjen, sharianlakien, välillä on suuria eroja.

–Yleistäminen on vaarallista, Yeasmin sanoo.

Hänestä on surullista, jos esimerkiksi Brunein ja Saudi-Arabian kova lainsäädäntö tulkitaan Suomessa kaikkien muslimien hyväksymäksi oikeuskäsitykseksi.

–Näin ei ole! Suurin osa muslimeista haluaa noudattaa suomalaista lainsäädäntöä.

Yeasminin kotimaassa Bangladeshissa Koraanista on johdettu vain pieni osa maan lainsäädäntöä. Muslimilait koskevat lähinnä perinnönjakoa ja perheoikeutta. Sen sijaan siviili- ja rikosoikeus ja perustuslaki ovat brittiläistä alkuperää.

–En ole koskaan kuullut, että maassamme olisi ympärileikattu tyttöjä. "Pakkoavioliitot" ovat harvinaisia. Pääasiassa 18-vuotiaat voivat päättää puolisonsa, mutta köyhillä alueilla vanhemmat voivat päättää lapsensa puolisosta.

Yeasminin mukaan Suomessa asuvat muslimit soveltavat Koraanin hyvän elämän ohjeita paikallisen lainsäädännön puitteissa. Jos ristiriitoja on, niille etsitään hyväksyttävä kiertotie.

–Esimerkiksi halal-liha tilataan ulkomailta ja sitä ostetaan paikallisista etnisistä ruokakaupoista.

Osa muslimeista tulkitsee jopa, että Suomen eläinsuojelulain mukaan teurastettu liha on halal-lihaa – paitsi sika.

Hän haluaa myös rauhoitella keskustelua Suomessa esitettyihin vaatimuksiin shariatuomioistuimista. Niissä ei hänen mukaansa kyse ole siitä, että Suomessa pitäisi siirtyä ruoskimisrangaistuksiin.

–Vaatimukset liittyvät ennen kaikkea perintö- ja avioliittoasioihin, jotka poikkeavat suomalaisesta lainsäädännöstä. En tosin tiedä Rovaniemeltäkään ketään muslimia, joka vaatisi shariatuomioistuinta.

Yeasminia häirtsee myös keskustelu, jossa naisten huono asema liitetään automaattisesti islamiin.

–Osa suomalaisista kristityistä vastustaa naispappeutta, onko sekin sharian vika?

Hänen mukaansa naisten huono asema on useimpiin uskontoihin kuuluva ongelma, eikä islam ole tästä poikkeus. Myös esimerkiksi lestadiolaisuudessa on piirteitä, jotka rajoittavat yksilönvapauksia ja naisten asemaa. Hän sanoo, että islamilaisessakin maassa naisella voi olla hyvä asema.

–Bangladeshissa on ollut 30 vuotta naispääministeri. Molempien pääpuolueiden johtajat ovat naisia.

Hän myös pitää harmittavana sitä, että muslimeihin liitetään erityisen väkivaltainen mielikuva. Hän muistuttaa, että esimerkiksi Myanmarissa buddhalaiset äärijärjestöt kurittavat muslimivähemmistöä.

–Emme voi laittaa kaikkia hurjia juttuja islamin syyksi, hän sanoo.

Sharianlaki

Sharianlaki on sateenvarjokäsite, joka voi tarkoittaa useita erilaisia islamista vaikutteita saavia lakeja. Sharia voi myös tarkoittaa myös elämistä Koraanin hyvien oppien mukaisesti.

Euroopassa muutamissa maissa muslimit voivat ratkaista erityisesti perintöön ja perheoikeuteen liittyviä asioita shariatuomioistuimessa. Jotkut muslimit ovat kaivanneet samanlaista järjestelmää myös Suomeen. Viimeksi islamilaisen oikeuden asiantuntija Asifa Quraishi-Landes esitti Helsingin Sanomissa (10.6.), että länsimaissa pitäisi antaa lisää tilaa ja tukea muslimien noudattamalle sharia-laille.

Oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan "Suomessa ei ole mitään tilaa sharia-laille tai muille rinnakkaisyhteiskuntaa tavoitteleville pyrkimyksille".

Joissakin maissa, esimerkiksi Bruneissa, on käytössä väkivaltaisista rangaistuksista tunnettu sharianlaki.

"Suomestakin on viety naisia ympärileikattavaksi"

Naisten oikeuksien polkemisesta yksi kammottavin esimerkki on naisten ympärileikkaukset. Nafisa Yeasminin mukaan 6–14-vuotiaiden tyttöjen sukuelinten silpomista ei voi perustella Koraanilla.

–Se perustellaan paikallisilla tavoilla ja historialla, hän näkee.

Hän tietää, että Suomestakin on lähetetty nuoria naisia ulkomaille ympärileikattavaksi. Hän tuomitsee teot ja sanoo, että niiden estämisessä on tärkeä saada tietoa kulkemaan muslimiyhteisöihin.

Tätä vaikeuttaa kuplautuminen. Maahanmuuttajat saattavat viihtyä saman etnisen taustan omaavissa porukoissa. Kaikki muslimit eivät välttämättä edes tiedä, että ympärileikkaukset ovat Suomessa täysin tuomittavia.

–Asia on hyvin arkaluonteinen, eikä siitä keskustella avoimesti. Onkin tärkeä, että kampanjointia on esimerkiksi päiväkodeissa ja kouluissa, paikoissa joissa ihmiset liikkuvat, Yeasmin sanoo.


Kommentit (6)

  • sanaleikkejä?

    Mitäpä, jos rovaniemellä asuisi useampi tuhat muslimia enemmän – olisiko šarian kannatus suurempi? Yhdysvalloissa ”The Center for Security Policy” teki hiljattain kyselyn, jonka tuloksena 51% Amerikassa asuvista muslimeista (HUOM.) kannattavat šariaa. Lisäksi on tehty tutkimuksia, kuinka moni šariaa kannattavista tukevat kuolemantuomioita kautta ruumiillisia rangaistuksia? Tulos: vain marginaalinen vähemmistö vastustaisi.

  • No way Hose

    Mitäs se vanha sananlasku toteaakaan siitä, että ”Jos annat pirulle pikkusormen… ”?

    Suomessa tulee noudattaa vain yhtä lakia, eikä se ole sharia tai mikään muukaan vieraan ja kutsumattoman kulttuurin laki. Vieraat sopeutukoot Suomen lakeihin ja suomalaisten tapoihin, ei päinvastoin. Sitoutuminen väkivallattomuuteen sinänsä on hyvä asia mutta se on rakennettuna jo Suomen lakiin ja tapoihin. Ei ole tarvetta erityiselle sharian väkivallattomalle tulkinnalle.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös