Robottiauto ajaa joulukuussa Muonion älytiellä muun liikenteen seassa

Pekka Mauno
Robottiauto ajaa joulukuussa Muonion älytiellä muun liikenteen seassa

Valtatiellä 21 Muoniossa ajelee joulukuussa rekkojen seassa robottiauto ilman kuljettajaa.

Pekka Mauno

Robottiauto ilman kuljettajaa ajaa Muonion älytiellä jo joulukuun hämärässä.

–Testien alkuvaiheessa autoa ajaa ihminen, mutta myöhemmin se ajaa automaattisesti muun liikenteen seassa ilman kuljettajaa, kertoo helsinkiläisen start up -yrityksen Sensible4n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Santamalan yritys on rakentanut automaation tavalliseen sarjavalmisteiseen Renault Twizy -sähköautoon.

–Tarkoituksenamme on tuotteistaa automaatiojärjestelmä ja myydä sitä esimerkiksi linja-autoihin, Santamala sanoo.

Robottiautoa on testattu Etelä-Suomessa helpoissa olosuhteissa, mutta nyt haetaan hankalien olosuhteiden testausta. Siksi Sensible4 vie robottiautonsa 10 päivän testeihin Muonioon, jossa on juuri valmistunut 10 kilometrin mittainen älytieosuus testausta varten,

–Robottiautolle haasteelliset olosuhteet syntyvät kun kaistaviivat eivät näy tai gps ei toimi. Automaation toiminta pitää varmistaa vähintään kahdella menetelmällä, Santamala kuvaa haastavia testiolosuhteita.

Muonion älytien vihkiäisiä vietettiin tiistaina. Tiehen ja sen ympäristöön on rakennettu instrumentointia, jonka avulla ilman kuljettajaa ajavien ajoneuvojen testaus on mahdollista. Erilaiset anturit ja sensorit antavat monipuolista tietoa myös teiden ylläpitäjille.

–Nykyisin aurausautot lähtevät liikkeelle, kun joku käy mittaamassa sataneen lumen määrän ja ilmoittaa auraustarpeesta. Tulevaisuudessa tie kertoo itse, että nyt on viisi senttiä lunta, on aloitettava auraus, kuvaa Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Liikennevirasto on toteuttanut Muonion ja Kilpisjärven tiellä 35 miljoonan euron peruskunnostustyön. Siihen sisältyy 10 kilometrin mittaisen osuuden varustaminen mittalaitteilla. Ne maksoivat viisi miljoonaa euroa.

Älytie jatkuu myös Norjan puolella, jossa saman tyyppinen testialusta rakennetaan Kilpisjärven raja-asemalta 40 kilometriä Skibotniin päin.

–Tie on valmis vuoden vaihteeseen mennessä, kertoo Gunn Sissel Dobakk Norjan tievirastosta.

Norjassa mittalaitteita asennetaan vähemmän. Sielä instrumentointi maksaa 1,6 miljoonaa euroa.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös