Ratavaurio saatiin osittain korjattua, junat kulkevat nyt Kemin ja Oulun välillä rajoitetusti – lauantaina junat korvataan taas linja-autoilla

Miila Kankaanranta

Milla Sallinen, Niina Niemelä

Junat kulkevat dieselvetureiden avustamina sähköratavauriopaikan ohi Oulun ja Kemin välillä. Rataosuudella saatiin aloitettua rajoitettu junaliikenne kello 19 aikaan perjantai-iltana.

Radalle kaatuneet puut ja junan törmääminen niihin Myllykankaan ja Iin välillä aiheutti lähes koko perjantain kestäneen katkon junaliikenteeseen vauriopaikan kohdalla.

Sähköradan korjausta jatketaan paikalla lauantaina aamulla.

Rataliikennekeskus Finrail arvioi, että korjaus kestää noin 10 tuntia. Sen aikana junat korvataan jälleen linja-autoilla.

Helsingistä torstai-iltana kello 18.49 lähtenyt, Kemijärvelle matkalla ollut IC 265 yöjuna törmäsi radalle kaatuneisiin puihin. Juna myöhästyy alkuperäisestä aikataulustaan noin kuusi tuntia.

Se pääsi perjantaina jatkamaan matkaa kohti Kemin asemaa noin kello 10.30 aikaan, ja Kemistä juna jatkoi matkaansa noin kello 12.15 aikaan. Kemissä junaan vaihdettiin veturi.

– Matkustajat joutuivat odottamaan koko ajan junassa, sillä lähistöllä ei ollut tieyhteyttä, Sinihannele Mesilaakso VR:n konserniviestinnästä kertoi.

Junan törmäys puihin ei ollut Mesilaakson mukaan dramaattinen, eikä aiheuttanut henkilövahinkoja tai junan suurempaa vaurioitumista.

Pohjoisen junien yhteydet Kemin ja Oulun välillä korvattiin lähes kokonaan busseilla perjantaina. Kemistä matka Rovaniemelle jatkui junilla. Kemistä lähti lisäksi korvaava bussi Rovaniemelle aamupäivällä.

Torstaina kello 23.13 aikaan Helsingistä Rovaniemelle lähtenyt Intercity 273 myöhästyi sähköratavaurioin vuoksi noin 2–3 tuntia.

Lisätiedot liikennetilanteesta www.vr.fi

Edit klo 10.13, 12.08 ja 14.50: juttua päivitetty.

Edit klo 16.40: Päivitetty tilannetta, lisätty tieto dieselvetureiden käytöstä

Edit klo 19.45: Otsikko päivitetty, juttua päivitetty


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Mitäs ehdotat avuksi. Sukset jalkaan ja sivakoimaan

  • Tumpelo

    Vieläkö tänä päivänä voi olla puita niin lähellä päärataa, että pääsevät kaatumaan radalle asti? Tämä on radanpitäjän heikkoutta.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös