Miika Muranen kertoo, miksi hän lähtee teatterikaupunki Tampereelta pohjoisen teatteriin Rovaniemelle

Miika Murasesta tulee taiteellinen johtaja taloon, jossa tuo rakkaus syttyi kauan sitten.

MERJA OJALA
Miika Muranen kertoo, miksi hän lähtee teatterikaupunki Tampereelta pohjoisen teatteriin Rovaniemelle

Kuuluun siihen koulukuntaan, joka ajattelee, että ison laitosteatterin ideana on tehdä esityksiä kaikille, Miika Muranen sanoo.

Seija Lappalainen

Olipa kerran koulupoika, joka rakastui teatterin ihmemaahan niin voimakkaasti, että tuo rakkaus antoi intohimoisen suunnan hänen nuorelle elämälleen. Tämä näkyi paitsi hänen omissa valinnoissaan ja periksi antamattomissa pyrkimyksissään myös siinä, mitä hänen eteensä avautui.

Moni asia tapahtui tuon varhaisen kokemuksen jälkeen hieman nurinkurisessa järjestyksessä hänen elämässään, mutta yhteinen nimittäjä oli aina teatteri.

Äskettäin mies tuli valituksi teatterinjohtajan tehtävään, jota ei hakenut.

–Apua, olen vasta 35-vuotias, Miika Muranen ajatteli, kun Rovaniemen Teatterista soitettiin hänelle.

Teatterikeiju lenteli hentoisin siivin Murasen pään ympärillä ja karisteli taikapölyä miehen ajatushautomoon.

–No, miksikäs ei, hän huomasi pohtivansa.

Myös näyttelijä

–Nuorena johtajaksi ryhtyminen sopii hyvin elämäni kummallisten ratkaisujen sarjaan.

Ihmettelyn kohteeksi joutuivat jo aikaisemmin Murasen näyttelijänopinnot, jotka hän aloitti valmistuttuaan ohjaajaksi. Tavallisempaa on, että näyttelijä haluaa ohjaajaksi.

Murasella on nyt molemmat tutkinnot Teatterikorkeakoulusta.

Näyttelijä Muranen esittää ensimmäistä valmistumisen jälkeistä rooliaan Tampereen Komediateatterin näytelmässä Puhtaat, valkeat lakanat. Hän on talousjohtaja Risto Raivio, jota tv-sarjassa esitti aikoinaan Pertti Koivula.

–Olen etuoikeutettu, sillä näyttelijäkollegoita tässä ovat muiden muassa Kansallisteatterin Katariina Kaitue ja Juhani Laitala.

Ohjaajana Murasella on niin paljon sitoumuksia eri teattereihin, että tehtävän Rovaniemellä hän ottaa vastaan vasta syksyllä 2019.

Teatterin taikaa

Mikä saa miehen lähtemään pohjoiseen teatterikaupunki Tampereelta, jonne hän muutti ensimmäisen kerran jo 16-vuotiaana ilmaisutaidon lukioon ja jossa hän on ehtinyt työskennellä ohjaajana viidessä eri teatterissa.

–Juuret ovat pohjoisessa, ja rakkaus teatteriin syttyi nimenomaan Rovaniemen Teatterissa. Joka kerta kun olen sinne aikuisena astunut, mukana on ollut sellaista jännittävää taikaa, jota en ole muualla kokenut, Muranen erittelee.

–Mikä parasta, siellä on edelleen näyttelijöitä, joita olen nuorena poikana ihaillut. Kaikkien näiden vuosien jälkeen saan tehdä heidän kanssaan yhteistyötä, hän iloitsee.

Myös Rovaniemen Teatterissa muistetaan pikku poika, joka tuli ruusunsa kera näyttämön taakse silmissään palvova katse. Se poika piti miltei häätää teatterista ulos.

Työhullu mies

Muranen valmistui teatteriohjaajaksi vuonna 2009 ja on ohjannut sen jälkeen vuosittain neljä viisi näytelmää. Siinä samalla hän suoritti näyttelijän maisteriopinnot Teatterikorkeakoulussa.

Ilmeisen työhullu ihminen hän on.

Väistämättä hän on saanut tujauksen väkevää teatterin taikapölyä myös joitakin kertoja aikaisemmin.

Ohjauksia on kertynyt tähän mennessä melkein neljäkymmentä ja laaja kokemus on saanut hänet itsensäkin pohtimaan, minkälaista olisi johtaa kokonaista teatteria.

Pian se nähdään.

Monenlaista draamaa

Edes Kari Väänäsen tuulinen lähtö Rovaniemen Teatterista ei saa häntä epäröimään.

–Onhan Rovaniemellä ollut ennenkin tuulista. Olen hyvin tietoinen, etten ole menossa mihinkään lintukotoon, vaikka minulle Rovaniemen Teatteri on hyvin erityinen, Muranen pohtii.

–Kaikissa teattereissa ovat omat haasteensa. Tyypillistä on, että draamaa on sekä näyttämöllä että näyttämön takana.

Muranen arvioi sopivansa varsin hyvin laitosteatterin taiteelliseksi johtajaksi.

–Kuuluun siihen koulukuntaan, joka ajattelee, että ison laitosteatterin ideana on tehdä esityksiä kaikille. Koska kaikki veronmaksajat osallistuvat kuluihin, on myös palveltava laajasti.

–Tarjolla pitää olla sekä haastavaa että viihdyttävää ohjelmistoa niin teatterin suurkuluttajille kuin ensikertalaisillekin.

Pakkomielle

Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa.

–Teatteri on vanhanaikainen jäänne traditiosta, joka sopii kovin huonosti suoratoistopalveluiden maailmaan. Televisiotakaan ei enää katsota, silloin kun ohjelmaa tulee vaan silloin kun se itselle sopii. Teatterissa esitys alkaa aina täsmällisesti tiettynä kellon aikana. On haastavaa saada ihmiset kotisohvaltaan liikkeelle, mutta korvauksena heille on tarjolla jotain erityistä. Teatterissa koetaan tunteita yhdessä silloinkin, kun näytökseen mennään ilman seuraa.

Muranen haluaa tehdä teatterista kaupunkilaisten olohuoneen, matalan kynnyksen paikan Rovaniemellä.

Vielä pitää yksi kysymys selvittää.

Miksi teatteriohjaajaksi valmistunut mies halusi valmistua myös näyttelijäksi?

–Pyrin opiskelemaan näyttelijäntaidetta kuusi kertaa peräkkäin. En päässyt. Sitten hain ohjaajapuolelle ja tulin valituksi, Muranen kertoo.

–Kun sitten seitsemännen kerran pyrin opiskelemaan näyttelijäksi, pääsin suoraan maisteriopintoihin. Näyttämöllä olen turvassa ja sieltä saan energiaa. Minun polkuni nyt vain oli tarkoitus mennä näin, hän nauraa.

–Pakkomielle teatteriin, sitä se on.

Pohjoisessa tehdyt työt

Näyttelijänä

Risto Räppääjä ja Nuudelipää, Konttisen kesäteatteri 2014 (rooli Risto Räppääjä).

Kevättä tassuissa, Kemin kaupunginteatteri 2010 (rooli Jäniksenpoika).

Tuhkimo, Kemin kaupunginteatteri 2010 (rooli Siskopuoli Annityyne Rouheinen).

Kuin ensimmäistä päivää, Kemin kaupunginteatteri 2009 (roolit Mara, Arvo ja Asiantuntija).

Ohjaajana:

Satumaa – tangomusikaali, Rovaniemen Teatteri 2012.

Niin kuin taivaassa, Kemin kaupunginteatteri 2010.

Heinähattu, Vilttitossu ja Littoisten riiviö, Konttisen kesäteatteri 2010.

The Sound of Music, Kemin kaupunginteatteri 2009.

Miika Muranen

Syntyi Tervolassa 1983, asuu Tampereella.

Teatteritaiteen maisteri, näyttelijäntaiteen koulutusohjelma, Teatterikorkeakoulu 2018

Teatteritaiteen kandidaatti, ohjauksen koulutusohjelma, Teatterikorkeakoulu 2009

Työskennellyt: Rovaniemen Teatterissa, Kemin kaupunginteatterissa, Seinäjoen kaupunginteatterissa, Vaasan kaupunginteatterissa, Jyväskylän kaupunginteatterissa, Lahden kaupunginteatterissa, Tampereen Teatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa, Teatteri Siperiassa, Ahaa Teatterissa, Komediateatteri Arenassa, Teatteri Takomossa, Pyynikin kesäteatterissa, Konttisen kesäteatterissa ja Vartiovuoren kesäteatterissa.

Ohjannut yli 30 esitystä valmistumisensa jälkeen, suurin osa ohjauksista on ollut musikaaleja ja musiikkiteatteriteoksia. Ohjausten, näyttelijäntöiden ja mainosspiikkien lisäksi tehnyt lukuisia dramatisointeja ja musiikkiteatterisovituksia sekä kirjoittanut omia näytelmiä.

Tärkeimmät ohjaustyöt : Liian paksu perhoseksi, Vaasan kaupunginteatteri 2018, Niskavuoren nuori emäntä -musikaali, Pyynikin kesäteatteri 2017, Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus, Tampereen Työväen Teatteri 2016, Suorittajat, Teatteri Siperia 2015., Chicago-musikaali, Lahden kaupunginteatteri 2014 ja Myrskyluodon Maija -musikaali, Jyväskylän kaupunginteatteri 2012.


Kommentit (2)

  • Naarman Katetri

    Vielä kun saadaan teatteri maksamaan vuokransa ja vuosien vuokraräsit takaisin sekä pärjäämään ilman veronmaksajien tukea. Nythän tuki on luokkaa 150 euroa/ kävijä ja kerta.

  • Nimetön

    Saadaan tosi työintoinen johtaja Rovaniemelle. Nuori ja täynnä energiaa. Voisi sanoa, että lottovoitto kun väsynyt Väänänen lähtee.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös