Lauri Laitinen ajaa työkseen moottorikelkalla kahdeksan tuntia päivässä – kelkkatehtaan uusia malleja testataan yötä päivää 15 testikuljettajan voimin

Jouni Porsanger
Lauri Laitinen ajaa työkseen moottorikelkalla kahdeksan tuntia päivässä – kelkkatehtaan uusia malleja testataan yötä päivää 15 testikuljettajan voimin

Lauri Laitinen työskentelee Rovaniemen kelkkatehtaalla maalarina. Keväällä, kun tehtaassa on tuotantotauko, hän ajaa moottorikelkoilla testiajajana.

Niina Niemelä

Testikuljettaja Lauri Laitinen on väsynyt, mutta tyytyväinen. Takana on yö moottorikelkan testiajossa. Moottorikelkkoja ja mönkijöitä Rovaniemellä valmistavan BRP Finlandin tuotanto hiljenee kevään edetessä ja osa työntekijöistä lomautetaan. Testiajolla kelkkatehdas tarjoaa 15 työntekijälleen töitä tuotantotauon ajaksi.

Laitinen on testikuljettajana toista talvea. Työ vaatii hyvää fyysistä kuntoa, sillä siinä yläkroppa joutuu koville.

–Ajamme säällä kuin säällä, oli pakkasta 30 astetta tai kolme astetta, Laitinen kertoo.

Kolmivuorotyön yksi työvuoro kestää kahdeksan tuntia, josta suurin osa kuluu ajaessa. Kelkkojen ja mönkijöiden tuotekehityksessä niille tehdään kesto- ja ominaisuustestejä.

Yhden kelkka- tai mönkijämallin kehittäminen ensimmäisestä prototyypistä tuotantoon vie tuotekehitysjohtajan Risto Perttulan mukaan yleensä kolme vuotta. Kelkan kohdalla se tarkoittaa testiajoja kolmena eri talvena. Yhdessä testissä kelkoilla ajetaan 300–600 tuntia. Se tarkoittaa 37–75 työvuoroa.

–Tavoite on, että testitunnit saadaan täyteen mahdollisimman nopeasti, sanoo Perttula.

Tuntien määrä riippuu siitä, mitä kelkasta testataan. Yhden valmiin, tuotantoon menevän kelkkamallin takana on aina satoja testitunteja.

Jouni Porsanger
Testikuljettajiksi otetaan tuotekehitysjohtajan Risto Perttulan mukaan heitä, joilla on kiinnostusta kelkkoihin ja niiden tekniikkaan. Pelkkä halu ajaa ei riitä, sillä työ vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa.

Testikuljettajiksi otetaan tuotekehitysjohtajan Risto Perttulan mukaan heitä, joilla on kiinnostusta kelkkoihin ja niiden tekniikkaan. Pelkkä halu ajaa ei riitä, sillä työ vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa.

Ajoa läpi vuorokauden

Testiajon lisäksi BRP:llä otetaan työntekijöitä tuotantotauon aikana prototyyppien rakentamiseen. Paikat erityisesti testiajoon ovat Perttulan mukaan haluttuja. Tänä vuonna hakijoita oli noin 50. Valinnoissa painavat osaaminen, kokemus ja koulutus. Testiajajaksi ei Perttulan mukaan ole koskaan palkattu ketään tehtaan ulkopuolelta. Vakituisia testiajajia tehtaalla on kolme.

Kun tuotanto on käynnissä, Lauri Laitinen työskentelee maalarina. Työ testiajajana varmistaa sen, että palkkaa tulee ympäri vuoden.

–Testaus on irtiotto päivätyöstä. Ajo on huomattavasti vaativampaa, vaikka kelkkailua on tullut harrastettua, kertoo Laitinen.

Kelkkojen prototyypeillä ajetaan BRP:n suljetulla testialueella Rovaniemen Songassa. Alueen koko on noin 2 000 hehtaaria. Maasto on testialueella monimuotoista ja valmista reittiäkin siellä kulkee 30 kilometrin verran. Urheilu- ja työkelkat testataan Perttulan mukaan reiteillä, syvänlumenkelkat umpihangessa. Ajoa tehdään kolmessa vuorossa, aamulla, päivällä ja yöllä. Kuljettajat antavat oman työvuoronsa päätteeksi tehtaalle testiraportin.

Testaaminen on kallista

Moottorikelkkojen testiajo lumella on Perttulan mukaan erittäin kallista. Hän ei paljasta tarkkaan, kuinka kallista. Hinta koostuu muun muassa alueen ylläpidosta, tekniikasta ja kelkkojen osista. Kehitystyötä tehdään Perttulan mukaan jo paljon ennen lumelle lähtöä.

–Pyrimme siihen, että kelkka olisi mahdollisimman valmis jo ennen testiä, koska se on hidasta ja kallista, hän toteaa.

Testaajalla on aina seuranaan kaksi muutakin kuljettajaa. Sääntö on, että mukana on oltava vähintään toinenkin ajaja.

Kelkkatehtaalla testataan vanhempiakin malleja, jos niihin on tehty muutoksia. Kiivain testikausi alkaa marras-joulukuussa, kun lunta on tarpeeksi. Testit päättyvät keväällä, kun lumi sulaa liian vähäiseksi.


Kommentit (2)

  • Tulevaisuuden remmi

    Testiremmien on pakko olla erimalleja kuin tuotanto versioissa. Muutenhan remmejä vaihdettaisiin useasti työvuorojen aikana. Tuleekohan testiremmit myös 3 vuoden kuluttua saataville kuluttajille?

  • Nimetön

    Onko testeissä eri remmit mitä tuotantopeleissä?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös