Lukemisto

Lappilaisen naisryhmän intohimona on moottorikelkkailu -Kelkka ei tunnista, onko kyydissä mies vai nainen

Tilaajalle

Siinä missä moni haluaa kesäksi rantakuntoon, Botoxriders-moottorikelkkaryhmän tavoitteena on päästä talveksi hyvään kelkkakuntoon. Kaksi–kolmikymppiset naiset haluavat uudistaa mielikuvan moottorikelkkailun harrastajista.

Jussi Leinonen
Lappilaisen naisryhmän intohimona on moottorikelkkailu -Kelkka ei tunnista, onko kyydissä mies vai nainen

Marika Vehovuori (vas.), Niina Pietikäinen ja Niina Kallojärvi moottorikelkkailevat paitsi Muoniossa ja Käsivarren Lapissa myös rajan takana Ruotsissa, jossa saa kelkkailla vapaammin kuin Suomessa.

Liisa Kuittinen, teksti kuvat

Takin selkämyksessä luki Foxriders, mutta Niina Pietikäisen kaveri luki tekstin väärin. Hän äimisteli Pietikäiselle, mitä ihmettä Botoxriders mahtoi tarkoittaa. Väärinymmärrys nauratti ja jäi elämään omaa elämäänsä.

– Kun laitoimme kelkkatiimin kasaan, nimivalinta oli selvä, Pietikäinen kertoo.

Muoniolainen Botoxriders on neljän naisen – Niina Pietikäisen, Marika Vehovuoren, Niina Kallojärven ja Pyry Talvensaaren – muodostama moottorikelkkaryhmä, jonka tarkoitus on levittää moottorikelkkailun ilosanomaa erityisesti naisille. Tällä hetkellä Botoxriders tosin toimii kolmen naisen voimin. Pyry Talvensaari pitää kelkkailusta taukoa, sillä hän sai vauvan muutama kuukausi sitten.

Vaikka ryhmän nimi on ironinen, Botox­riders ei ole jäsenilleen mikään vitsi. Ryhmän jäsenet harrastavat kelkkailua tosissaan – ja pitävät samalla hauskaa.

– Ajamme moottorikelkkoja, koska tykkäämme kelkkailusta, Niina Pietikäinen sanoo.

– Ryhmän perustimme siksi, että haluamme näyttää, että naiset pystyvät tähän siinä missä miehetkin. Kelkka ei tunnista, onko kyydissä mies vai nainen

Naisia ei moottorikelkkailussa ole näkynyt

Kun Pietikäinen, Vehovuori, Kallojärvi ja Talvensaari perustivat Botoxridersin vuonna 2013, moottorikelkkailun maailma oli hyvin miehinen. Naisia ei moottorikelkkakisoissa juuri näkynyt.

Niina Kallojärvi oli yksi harvoista naisista moottorikelkkaurheilun huipulla. Hän kilpaili snowcrossissa ja watercrossissa eli vesikrossissa. Vesikrossi on kesälaji, jossa moottorikelkalla ajetaan veden päällä. Snowcross taas on talviratakilpailu.

Vaikka Kallojärvi menestyi lajeissa hyvin, hänellä ei ollut kuin yksi sponsori. Botox­ridersien mielestä sponsoreiden puute kuvaa tilannetta hyvin: moottoriurheilussa naisia ei oteta vakavasti.

Muoniolainen Niina Pietikäinen on ajanut kelkkaa seitsenvuotiaasta asti. Hän muutti 19-vuotiaana ulkomaille mutta palasi takaisin kotikonnuilleen kymmenisen vuotta sitten.

Muoniolainen Niina Pietikäinen on ajanut kelkkaa seitsenvuotiaasta asti. Hän muutti 19-vuotiaana ulkomaille mutta palasi takaisin kotikonnuilleen kymmenisen vuotta sitten.

– Monesti ajatellaan, että naisten moottoriurheilu on puuhastelua, Niina Pietikäinen pohtii.

– Jos haluaa sponsoreita, pitää näyttää tissit – kärjistetysti sanottuna.

Vaikka Botoxridersien toiminnan käynnistymisestä on vasta neljä vuotta, tilanne ei ole enää vuonna 2017 aivan yhtä huono kuin ryhmää perustettaessa. Naisia on ruvennut pikkuhiljaa tulemaan lajin pariin, eikä Botoxriders ole enää mikään kummajainen.

Muutoksesta kielii esimerkiksi se, että parin viime vuoden aikana myyntiin on tullut naisten kelkkavaatemallistoja.

– Jos vuonna 2013 satuit löytämään jostain pinkin kypärän, se oli hurraa, Niina Pietikäinen sanoo.

Muoniolainen Niina Pietikäinen, 37, ja kittiläläinen Niina Kallojärvi, 26, ovat moottorikelkkailleet lapsesta lähtien.

– Minulla on neljä veljeä. Isän kanssa kuljimme pienestä pitäen tunturissa, Pietikäinen sanoo.

– Kelkkailu tulee verenperintönä, toteaa puolestaan Kallojärvi.

Kuopiosta lähtöisin oleva Marika Vehovuori, 25, tutustui kelkkailuun vasta Muonioon muutettuaan.

– Tulin tänne seitsemän vuotta sitten safaripuolelle harjoitteluun ja opin ajamaan moottorikelkalla. Varsinaisesti aloin harrastaa lajia kuitenkin vasta, kun tutustuin näihin naisiin.

Botoxridersien intohimona on freeride- eli umpihankikelkkailu. Se tarkoittaa ajamista koskemattomalla lumella virallisten kelkkareittien ulkopuolella.

Suomessa freeriden harrastaminen on vaikeaa, sillä täällä ei pääasiassa saa ajaa kuin reiteillä, paitsi omalla maallaan. Naisten onneksi Muonio sijaitsee aivan Ruotsin rajan tuntumassa. Sinne on lähdettävä, jos haluaa päästä kelkkailemaan umpihankeen.

– Ruotsin puolella saa ajaa vapaasti, Niina Pietikäinen kertoo.

Vapauden tunne

Vapauden tunne. Se on Botoxriders-ryhmän jäsenistä kelkkailussa kaikkein parasta. Kelkalla pääsee lähes minne vain.

– Suunnittelemattomuus ja yllätyksellisyys. Koskaan ei ole samanlaista hetkeä, kuvailee Niina Kallojärvi lajin hyviä puolia.

– Kiehtovaa on myös se, että kelkkailua voi harrastaa niin monella eri tavalla.

Kelkkailu merkitsee Botoxriderseille myös tapaa mennä luontoon. Naiset tietävät, että moni suomalainen pitää moottorikelkkoja kovina luonnon saastuttajina, mutta he näkevät asian toisin.

– Meillä Muoniossa on kaksi isoa safariyritystä, jotka järjestävät turisteille moottorikelkkasafareja. Silti täällä on mitattu maailman puhtain ilma. Päästöt ovat lopulta aika pieniä, Niina Pietikäinen sanoo.

Freeridea Pietikäinen, Vehovuori ja Kallojärvi kuvailevat fyysisesti melko raskaaksi lajiksi.

– Freeridehommissa on aina hiki päässä. Kelkat jäävät usein hankeen kiinni, Pietikäinen sanoo.

– Monet haluavat kesäksi rantakuntoon, mutta me haluamme talveksi kelkkakuntoon, pohtii Vehovuori.

Lajin ainoa miinuspuoli on sen kalleus: moottorikelkat maksavat viisinumeroisia summia ja lisäksi pitää hankkia erilaisia varusteita.

– Joskus sitä miettii, että olisi sitä voinut halvemmankin harrastuksen valita, Marika Vehovuori miettii.

– No ei olisi, älähtävät toiset nauramaan.

Niina Kallojärvi ei enää kilpaile moottorikelkkailussa. Hänen kilpauransa päättyi huhtikuussa 2015 onnettomuuteen.

– Tulin snowcrosskisoissa toisen kelkan töytäisemäksi, hän kertoo.

Kallojärvelle jäi onnettomuudesta vammoja, joiden vuoksi hän ei voi tällä hetkellä kilpailla vesikrossissa tai snowcrossissa. Sen sijaan freeridea hän voi harrastaa.

– Umpinen kelkkailu onnistuu, koska siinä ei tule iskuja. Kelkkailen nyt omaksi huvikseni.

Tulossa naisten oma tapahtuma

Niina Pietikäinen harrasti aiemmin vesikrossia, mutta ainakin toistaiseksi hän pitää siitä taukoa, sillä laji vei paljon aikaa ja rahaa. Pietikäinen totesi, ettei hän pystynyt panostamaan siihen sen vaatimalla tavalla. Hän myi vesikrossikelkkansa pois.

Nyt Pietikäinen suunnittelee osallistumista hill climb -kisoihin. Hill climb on laji, jossa moottorikelkalla ajetaan rinnettä ylös.

– Siinäkin on hyvin vähän naiskuljettajia.

Naisten moottorikelkkailua edistääkseen Botoxriders aikoo järjestää ensi maaliskuussa Muoniossa naisten oman moottorikelkkatapahtuman.

Idea tapahtumasta tuli eräästä amerikkalaisesta Facebook-ryhmästä, jossa on jäseninä myös suomalaisia kelkkailijoita.

– Tarkoitus on saada porukkaa yhteen. Tulossa on kelkkailijoita ympäri Suomea, Niina Pietikäinen kertoo.

Moottorikelkkoja on eniten Lapissa

Moottorikelkka on korkeintaan 500 kiloa painava telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle.

Moottorikelkkaa saa kuljettaa maastossa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Kypärä on pakollinen varuste.

Trafin ajoneuvokannan mukaan moottorikelkkoja on Manner-Suomessa liikenteessä kaikkiaan 70 429 kappaletta.

Maakunnista moottorikelkkoja on eniten Lapissa, jossa liikenteessä on Trafin tilastojen mukaan yhteensä 18 625 kelkkaa. Toiseksi eniten moottorikelkkoja on Pohjois-Pohjanmaalla (11 959) ja kolmanneksi eniten Uudellamaalla (5 735).


Kommentit (4)

  • Lapin luonnonrauha ja turismi vaarantuu

    Moottorikelkkailu on saastuttavaa ja turhanpäiväistä. Porot stressaantuu ja luonnon tasapaino järkkyy. Eivät turistit tule tänne kuuntelemaan moottorikelkkojen pärinää vaan luonnonrauhaaa ja hiljentymistä. Yksityishenkilöiden kelkkailu pitäisi kieltää. Vain viraomaisillevoisi sallia virkatehtävissä kelkkailu. Poromiehet voisivat ottaa perinteiset työskentelymienetelmät, kuten koirat ja ahkiot käyttöön perinteistä kulttuuria harrastaessaan. Ei kaikelle luonnonsaastuttamiselle!

  • Jkl

    Tuo freefride on taas yksi niistä idioottimaisuuksista, joihin vain ihminen pystyy ja kärsijänä on tietenkin luonto. Moottorikelkan bensankatkussa kuulostaa kornilta puhua ja mainostaa maailman puhtainta ilmaa. Ei näille riitä sähkökelkka.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös