Podcast

Kuuntele Lappi-rap puhuu: AZIS the Bieggaváibmu räppää poromiehenä olemisesta ja rakentaa modernia saamelaista maailmankuvaa

Tapio Nykänen
AZIS

AZIS

Tapio Nykänen

Kuten Lappi-rap puhuu podcast-sarjassamme on jo aiemmin kuultu, on Inarissa vaikuttanut 2000-luvun alusta saakka vahva rap-muusikoiden keskittymä. Yksi ensimmäisistä seudun räppäreistä oli Aslak Uula Länsman aka AZIS the Bieggaváibmu, joka aloitti uransa 2000-luvun taitteessa Ratsumiehet-ryhmässä. Ryhmään kuuluivat hänen lisäkseen Edorf, Amoc, Zippo (nyk. JP Ovela) ja kolmihenkinen Ambassa-kokoonpano.

Pientä hiljaiseloa viettänyt Azis julkaisee loppuvuodesta uuden levyn. Levyllä räpätään poromiehenä olemisesta ja rakennetaan modernia saamelaista maailmankuvaa. Azikselle rap on usein eräänlaista yhteisön terapiaa, jonka avulla vahvistetaan itsetuntoa ja tuetaan esimerkiksi saamen kielen oppimista.

– Olen nähnyt saamelaisyhteisössä aika paljon kipuilua siitä, jos on vaillinainen kielitaito. Ehkä tätä kautta voin tarjota välineitä tämän käsittelyyn, Azis sanoo.

– Teen räppiä usein kummallakin kielellä, joilla osaan, eli saameksi ja suomeksi, ja myös kappaleita, joissa käytetään molempia kieliä. Jos ymmärtää edes puolet, niin löytyy ehkä motiivi opetella se toinenkin kieli.

Rap rikkoo rajoja

Vaikka Azis pohtii musiikissaan omaa saamelaisuuttaan ja viestii saamelaisyhteisölle, hän korostaa, että musiikki ei tunne etnisiä tai kulttuurisia rajoja. Sen sijaan se tarjoaa erilaisista taustoista tuleville ihmisille mahdollisuuksia yhteyden rakentamiseen.

– Jos esimerkiksi tehdään possebiisi, jossa on kahta-kolmea saamenkieltä, suomen kieltä ja norjan kieltä, niinsiinä ei ole mitään ongelmaa, jos ei ymmärrä, mitä toiset sanoo. Riittää, että keskustellaan siitä, mikä on se viesti, ja että on yhteinen maaperä.

Nykysaamelaiselle kulttuurien välinen yhteistyö tuntuu vapauttavalta, sanoo Azis. Saamelaispolitiikassa on jouduttu viimeisten vuosikymmenten aikana pohtimaan paljon erilaisia rajanvetoja, kuten sitä, kuka on saamelainen tai miten saamelaisten vanhoja symboleita tulisi käyttää. Nämä kysymykset saattavat olla vaikeita myös saamelaisille itselleen. Myös pitkään jatkuneet kiistat turhauttavat.

– Saamelaisena joutuu välillä tahtomattaankin muodostamaan mielipiteen poliittisiin kysymyksiin. Ajattelen, että joissain asioissa, kuten kielipolitiikassa, on myös hyvä olla rajoja. Rap-aspektissa on kuitenkin enemmännimenomaan se, että rikotaan rajoja, eikä niitä luoda.

Uuden vuoden rap-hyökkäys ja Edorfin jälki

Yksi Inarin rap-yhteisön menestystarinoista on musiikkitapahtuma Uudenvuoden rap-hyökkäys, jota on vietetty inarilaisessa Papanassa nyt viitenä vuodenvaihteena. Azis on ollut tapahtumassa mukana alusta saakka.

– Kaikki alkoi siitä, kun ystävällämme Ekillä eli räppäri Edorfilla oli pehmytkudossyöpä. Syövästä tuli ensimmäistä kertaa hyvät ennusteet, että se ei nujertaisikaan. Toinen ystävämme Issu oli juuri avannut Inariin Papana-ravintolan, jonka avajaisissa Ailu Valle ja Amoc olivat esiintyneet, ja se oli ollut paikallinen menestys. Ajattelimme, että jatkamme Ekin kunniaksi saagaa ja kutsumme koolle vanhaa possea. Lisäksi paikalle on kutsuttu aina joku etelän artisti, jonka on ajateltu kiinnostavan paikallisia, Azis kertoo.

– Vuodenvaihteen 2014-2015 rap-hyökkäyksessä kuulin itse Ekin myös räppäävän sitten viimeistä kertaa. Siitä kolmen kuukauden päästä hän nukkui pois.

Erik Ingebritsen eli Edorf, joka menehtyi syöpään maaliskuussa 2015 vain 29-vuotiaana, vilahtaa Lapin räppäreiden puheissa hyvin usein. Melkein jokainen mainitsee hänet innoittajana tai muuten ihmisenä, joka jätti jäljen. Azis sanoo, että Edorf oli poikkeuksellinen ihminen.

– Hän oli inspiroiva ihminen ja tietynlainen idoli. Vaikka hän oli samaa porukkaa, hän oli aina jotenkin askeleen edellä meitä muita. Possessa meillä tahtoi olla, että oli enemmän intohimoa ja paloa kuin musiikillista osaamista. Edorf oli moni-instrumenttiosaaja jo siinä vaiheessa, kun alettiin räppihommiin, ja hänellä oli annettavaa meille myös musiikillisesti.

Kuuntele tästä ensimmäisenä maailmassa Aziksen tulevan levyn ensimmäinen sinkkulohkaisu Suohpanerror

Azis the Bieggaváibmu - Suohpanerror Räpit,

sanoitus, sovitus & äänitys: Aslak Uula Länsman (Azis the Bieggaváibmu) Sävellys & esimiksaus: Mikkâl Morottaja (Amoc) Miksaus & masterointi: Ilari Autio (Kilariaudio) Vastaava tuottaja: Azis the Bieggaváibmu Kappale nauhoitettu 998 Studiolla Rovaniemellä touko-kesäkuussa 2019

Kuuntele Lappi-rap puhuu- sarjan aiemmat osat tästä:

Muista myös muut podcastimme:

Lapin Kansa julkaisee useita podcast-sarjoja joka viikko, tunnetko jo ne kaikki? – Lue esittelyt tästä

Kommentit (1)

  • Nimetön

    Kiitos tästä jutusta!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös