Kemi

Jäänmurtaja Sampo risteilee ensi kaudellakin, mutta osa henkilöstöstä on jo äänestänyt jaloillaan

Kaupunki haluaa pitää aluksen.

Matti Nikkilä
Kemin matkailun risteilykonttori ja Kemin sataman omistama matkailujäänmurtaja Sampo odottavat ensi kauden matkustajia. Kaupungin omistamien yhtiöiden välillä vedetään köyttä rahasta.

Kemin matkailun risteilykonttori ja Kemin sataman omistama matkailujäänmurtaja Sampo odottavat ensi kauden matkustajia. Kaupungin omistamien yhtiöiden välillä vedetään köyttä rahasta.

Matti Nikkilä

Ensin hyvät – tai joillekin huonot – uutiset: Sampo murtaa jäätä myös ensi talvena. Tämän vakuuttavat sekä Kemin sataman toimitusjohtaja Jaakko Rantsi, että Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Moni muu asia Sammon suhteen onkin epäselvää. Ilmassa on keskustelua ainakin huonoista henkilöstösuhteista, Kemin matkailun ja sataman välisistä kiistoista sekä Sammon myymisestä.

Miehistö vaihtui

Matkailujäänmurtaja Sammolla on jatkuvaa miehistöä yhdeksän henkilöä, joista seitsemän on vakituisia. Näistä seitsemästä viisi on irtisanoutunut vuoden aikana. Lähtijöiden joukossa on myös aluksen päällikkö.

Kemin satama on löytänyt alukselle uuden päällikön. Markus Raitio kipparoi aluksen kuivatelakalle, ja Naantaliin on määrä lähteä seilaamaan 24.4.

Virolainen Nordcrewing ilmoittaa Facebook-sivuillaan, että aluksen miehistö on heidän leivissään. Nordcrewing kertoo verkkosivuillaan tarjoavansa meriteollisuuden työvoiman vuokraus- ja välityspalveluja Pohjoismaissa.

Kemin kaupunginhallituksen jäsen Pirita Hyötylä on eronnut Kemin sataman hallituksesta. Syy ei selviä kaupunginhallituksen pöytäkirjasta.

– Lyhyesti sanottuna ilmoitin syykseni sataman henkilöstöpolitiikan. Sataman hallituksessa toimiminen ja kaupunginhallituksessa oleminen aiheuttavat myös jääviyskysymyksiä. Vaadin kokouksessa myös, että ilmoitukseni julkaistaan kaupunginhallituksen julkisen pöytäkirjan liitteenä.

Sataman toimitusjohtaja Jaakko Rantsi sanoo, että henkilöstöasiaa on käyty uutisissa jo aikaisemmin läpi. Vaikka Sammon henkilöstö onkin vaihtunut, henkilöstöpako satamasta on liioiteltu termi.

Yhtiöt kiistelevät

Sataman johtaja Rantsi kertoi syyskuussa Lounais-Lapille, että Sampo on tuottanut viimeisen viiden vuoden aikana tappiota satamayhtiölle yhteensä noin 800 000 euroa. Joukkoon mahtuu kuitenkin yksi voitollinen tilikausi.

Kemin Matkailun risteilytuotot Sammolta olivat vuonna 2017 noin 3,9 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 risteilytuotot olivat noin 3,3 miljoonaa. Sisäänpääsymaksuja Kemin matkailu on saanut molempina vuosina noin 500 000 euroa

Kaupunginjohtaja Nissinen sanoo, että huippuvuotena matkailijoita oli noin 20 000, mutta kävijämäärät ovat hieman pienentyneet. Tämän lisäksi asiakkailta kertyvä rahan määrä on pienempi.

– Aikaisemmin Sammolla on ollut monopoli, mutta nyt alalle on tullut kilpailua. Sen vuoksi hinnat ovat laskeneet, Nissinen sanoo.

Kun yksi kaupungin omistama yhtiö saa aluksen omistamisesta tappiota, ja toinen kertoo julkisissa asiakirjoissa risteilytuloikseen parhaimmillaan lähes neljä miljoonaa, voi kysyä, subventoiko satama Kemin matkailun voittoja.

Nissisen mukaan asia ei ole näin yksinkertainen. Sammon risteilykausi on noin sata päivää, ja alusta huolletaan noin kahdeksan kuukautta vuodessa.

– Satama veloittaa Kemin matkailulta tietyn peruskorvauksen joka risteilyltä. Aluksen ylläpidosta on tullut pitkään joko hieman plussaa tai hieman miinusta. Matkailukaan ei saa enää samaa hintaa ulos matkailijoilta.

Matti Nikkilä

Kaupungin omistamien yhtiöiden välillä vedetään köyttä rahasta.

Sampoa ei myydä

Sampo on päätetty yhtiöittää jo tovin aikaa sitten. Tämä on nostanut kysymykseksi sen, ollaanko alus myymässä.

– Määräävää omistusta ei missään vaiheessa aiota luovuttaa kaupunkikonsernin ulkopuolelle, sanoo kaupunginjohtaja Nissinen.

Nissinen lisää, että on ollut jo pitkään tiedossa, että kaupunki selvittää, onko Sammon suhteen olemassa kumppanuuteen liittyviä mahdollisuuksia. Nissinen ei kuitenkaan vielä täsmennä mahdollisten kumppanuuksien luonnetta.

– Tähän ei ole valmiita vastauksia, sillä käynnissä on vasta selvittely. Haemme strategista kumppanuutta Sammon suhteen.

Kumppanuudella haetaan myös toimijaa, joka voisi löytää toimintaa ympärivuotisesti. Sammosta ei olla tekemässä ympärivuotista risteilyalusta. Nissinen sanoo, että tässä asiassa kyseeseen voi tulla jokin muukin alus kuin Sampo.

– Aikanaan, kun katsotaan Sammon seuraajaa, alus voi olla toisenlainen.

Nissinen muistuttaa, että Sampo-risteilyllä ydinasioita esimerkiksi taiwanilaiselle turistille on uiminen jäisessä meressä kumipuvussa.

– Heille ei ole suurta merkitystä sillä, minkälaisesta aluksesta he uimaan pääsevät.

Huollolla monta hintaa

Sammon vuosihuollolle on kerrottu julkisuudessa monta erilaista hintaa. Tavallisen kuivatelakoinnin hinta on noin 200 000–300 000 euroa.

Sammolla on toivottu jo reilusti yli kymmenen vuoden ajan toista apukonetta. Arvio sen hinnasta on noin 400 000 euroa. Lopullista investointipäätöstä ei ole kuitenkaan tehty.

Ylimielisyyden vaikutelmaa pitää varoa

Kemin matkailun kasvu on ollut vuosien ajan hurjaa. Kiinalaisten ja israelilaisten matkustajien massat kantavat selvästi rahaa kassaan. Tämä näkyy Kemin Mansikkanokalla muun muassa ympärivuotisena Lumilinnana, ja siellä sijaitsee myös järisyttävän kokoinen linnapakastin.

Kaupunkilaisena asiassa kiinnostaa hyvän kasvun ja ennätysmäisten tulosten kestävyys. Vaikka Kemin matkailulla on plakkarissaan lukuisia palkintoja – tuoreimpana vuoden kotimaan matkailuyritys – ne ovat vain lämmintä ilmaa, jos kasvu ei ole kestävällä pohjalla.

Kemin matkailu on selkeä siinä, että sen ei tarvitse ohjata matkailupalveluja kaupunkilaisille. Siinä on kuitenkin vaarana ylpeys. Jos kaupunkilaiset kokevat, että kaupungin omistama yhtiö ei tuota heille hyvää, yhtiö menettää hyväksyttävyytensä kaupunkilaisten silmissä. Mitä tapahtuu silloin, jos valtuusto täyttyy yhtiöön tyytymättömistä valtuutetuista?

Nyt tilanteen voi tulkita niin, että kahden kaupungin omistaman yhtiön etuja voimakkaasti ajavat toimitusjohtajat kiistelevät keskenään. Toivottavasti henkilöstö välttyy pahemmilta osumilta. Yksi nimettömyyden halunnut haastateltava jo kuvasi Sammon tilannetta ”Kemin matkailun harharetkeksi”.

Yksi tapa vastata kilpailuun on nostaa laatua, ja toivoa, että asiakkaat haluavat maksaa nimenomaan laadusta. Kemin matkailu on valinnut kuitenkin toisen, varmasti yhtä perustellun toimintatavan. Se lisää risteilyjen määrää ja laskee niiden hintoja. Lyhyemmästä risteilystä tiiviimmässä tungoksessa voi kuitenkin jäädä asiakkaalle lypsetty tunne. Vähän kuin Disneyn tuottamasta Star Wars –elokuvasta.

Matti Nikkilä


Kommentit (3)

  • kemiläinen

    Mun mielestä Matkailuyhtiö saisi itse hoitaa Samponsa. Se ei ole oikein, että Kemin Satama oy joutuu ylläpitämään matkailujäämurtajaa tappiolla. Satama ilmoittaa viimeisen viiden vuoden tappioikseen 800 000 euroa. Sampoa on pyöritetty siellä kohta 30 vuotta, joten kokonaistappio lienee lähes 5 miljoonaa euroa, sikäli mikäli tappiota on kertynyt tasaiseen tahtiin.
    Nyt Sampo viedään telakalle ja siihen pistetään riihikuivaa Kemin Satama oy:n rahaa päälle puoli miljoonaa. Äly hoi, älä jätä!

  • Nimetön 2

    Puhutaan matkailun noususta, tilinpäätös näyttää laskua. Kuntalaisilta pimitetään tietoisesti tosiasioita. Johtajat ovat näyttäneet kyvyttömyytensä hoitaa asioita. Kallis selkkaus, jossa menetettiin ammattitaitoinen henkilöstö. Kysymyksessä on joukkopako jos seitsemästä on irtisanoutunut viisi.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös