Liikenne

Vedä vetoketjusta, niin liikenne sujuu ruuhkassa – joustava käytös purkaa ruuhkia ja nopeuttaa kaikkien matkantekoa

Tilaajalle
Kaisa Tanskanen/Liikenneturva
Vedä vetoketjusta, niin liikenne sujuu ruuhkassa – joustava käytös purkaa ruuhkia ja nopeuttaa kaikkien matkantekoa
Kari Pitkänen

"Tiedätkö, miksi Suomessa ei voida ottaa tieliikennelakiin niin sanottua vetoketjuperiaatetta eli kahden kaistan kaventuessa yhdeksi ajettaisiin vuorotellen kapenevalle kaistalle", Auto&liikenne-sivun lukija kyseli muutama viikko sitten lähettämässään viestissä.

"Liikennekulttuurimme on rakennettu kielloista ja oikeassa olemisesta. Joustavuutta ei suosita, joten kireitä tilanteita syntyy", hän perusteli.

Huoleen on vastattu. Esitykseen uudesta tieliikennelaista sisältyy kokonaan uusi Ajokaistojen yhdistyminen -niminen liikennemerkki. Siinä kahdelta kaistalta tulevat nuolet sulautuvat yhdeksi, kun tie kaventuu kaksikaistaisesta yksikaistaiseksi.

Selitystekstin mukaan ajoneuvoilla siirrytään (yhdelle) jatkuvalle ajokaistalle vuorotellen, siis nimenomaan vetoketjuperiaatteen mukaisesti.

Vetoketjuperiaate on omaksuttu käyttöön Suomessa ulkomaisten esikuvien mukaisesti. Vaikka fiksu ajo-ohje ei toistaiseksi ole perustunut lakiin, sitä on alettu noudattaa meilläkin.

–Välillä se toimii huonommin, välillä paremmin. Käsittääkseni se mainitaan jo autokoulujen oppikirjassakin, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ely-keskuksesta sanoo.

–Suomalaiset ovat aika kovia matkustamaan ja ajamaan ulkomailla. Pikku hiljaa liikennekulttuurimme muuttuu joustavammaksi.

Vetoketjuperiaate on erinomainen tapa sujuvoittaa liikennettä varsinkin nyt, kun katu- ja tietöitä on käynnissä joka puolella maata.

Joustava käytös liikenteessä purkaa ruuhkia, nopeuttaa kaikkien matkantekoa ja vähentää autojen tyhjäkäyntiä ja päästöjä ahtaissa katukuiluissa.

Tietyömaiden kohdalla vetoketjuperiaate parantaa turvallisuutta, kun kuljettajat ennakoivat tilanteet ajoissa ja antavat tilaa toisille. Lisäksi on noudatettava nopeusrajoituksia ja liikenteenohjaajan merkkejä.

–Tietyömaa on työpaikka, jossa on isiä ja äitejä töissä, Klang muistuttaa.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös