Terrafame paransi Suomen asemia akkutehdaskisassa – Lintilä: "Toimijoita on nyt liikkeellä useampia"

Elinkeinoministerin mukaan akkuteollisuus pitää raaka-aineiden saatavuutta Suomen vahvuutena. Northvoltin jättitehtaan Suomi hävisi Ruotsille, mutta Teslan Gigafactoryn tilanne on yhä auki.

Pekka Aho
Terrafame paransi Suomen asemia akkutehdaskisassa – Lintilä: "Toimijoita on nyt liikkeellä useampia"

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) uskoo, että Suomi on vahvoilla kilpailemassa uusista jättikokoisista akkutehtaista.

Henripekka Kallio

Terrafamen aie rakentaa Sotkamoon akkukemikaalitehdas auttaa Suomea houkuttelemaan maahan suuria akunvalmistajia, arvioi elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) Lännen Medialle lauantaina.

–Olen tavannut akkutoimijoita, ja ne pitävät erittäin isossa arvossa sitä, että mineraalit voidaan hoitaa kansallisesti. Se on ilman muuta meille vahvuus, se on tuotu esiin, Lintilä kertoo.

Terrafame kertoi perjantaina sopineensa rahoituksesta, jonka turvin yhtiö suunnittelee rakentavansa suuren nikkeli- ja kobolttisulfaatteja valmistavan tehtaan. Yhtiö tähtää markkinajohtajaksi sähköautojen laadukkaiden akkukemikaalien valmistajana.

–Tällä hetkellä niitä mineraaleja, joita akkutuotantoon käytetään, löytyy poliittisesti aika epävakaista paikosta. Suomi on ehdottomasti turvallinen vaihtoehto myös mineraalien saannin kannalta, Lintilä sanoo.

–Kun nikkelin, koboltin ja litiumin jalostaminen voidaan hoitaa muutaman sadan kilometrin säteellä, niin sillä on ehdottomasti lisäarvoa ja merkitystä akkutehtaiden sijoittumispäätöksissä, hän jatkaa.

Suomella on Lintilän mukaan kaikki edellytykset kasvavan energia- ja akkuklusterin luomiseen.

–Kyllä näitä toimijoita on tällä hetkellä liikkeellä useampia. Meillä on erittäin hyvät mahdollisuudet olla näissä jatkossa mukana. Meillä on osaamista, mineraaleja on läheltä saatavissa, ja on useampia paikkoja missä tällaista voidaan tehdä, Lintilä luettelee.

Kuumin nimi akkuteollisuudessa on tällä hetkellä Tesla. Amerikkalainen sähköautojen valmistaja etsii parhaillaan sijoituspaikkaa uudelle jättikokoiselle akkutehtaalleen Euroopasta.

Suomessa Teslan jättitehdasta havittelevat ainakin Vaasan ja Kotkan-Haminan seudut.

Suomi hävisi lokakuussa maaottelun Pohjolan ensimmäisestä suuresta akkutehtaasta Ruotsille.

Northvolt-yhtiö kertoi rakentavansa 2 000–2 500 ihmistä työllistävän laitoksensa Perämeren rannalle Skellefteåån ja sijoittavansa 300–400 työntekijää tutkimustehtäviin Västeråsiin.

–Tapasin kyseisen yhtiön koko johtoa, mutta siinä taisi käydä niin, että heillä oli erittäin vahva Ruotsi-sympatia lähtökohtana. Heille oli yllätys, kuinka vahvat edellytykset Suomi olisi antanut, mutta ehkä päätös oli jo siinä vaiheessa henkisesti tehty, Lintilä sanoo.


Kommentit (2)

  • Pasi Lehmuspelto

    Hyvin opettavainen tilanne, joka opettaa aatteellisimmillekin kaikenvastustajille todellisuuden monipuolisuutta. Sähköautojen ihailijoidenkin on opittava, etteivät nekään tipahtele taivaasta pelkällä vaatimisella, vaan niistä tulee aivan uusi kehittämisen ja tuotannon ala, jossa uudet aineet ja tarvikkeet kuitenkin on etsittävä, löydettävä, tuotettava ja käsiteltävä aivan samoin kuin tälläkin hetkellä.

  • veikko kainulainen

    Raha liikkuu väärinpäin . Rahoittajat työntävät uutta firmaan , pitäisi olla toisin päin .

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös