Suomen ilmavoimat hankki 1960-luvulla neuvostohävittäjän pikavauhdilla – MiG-21 osoittautui kovaksi raudaksi, joka nosti suomalaislentäjät kerralla kaksinkertaiselle nopeudelle

Tilaajalle

Kun ilmavoimat etsi itselleen uutta hävittäjää 1960-luvulla, valinta tehtiin vauhdilla ja kokeilematta. Ensin lähti Kekkonen Novosibirskiin ja kohta kauppavaltuuskunta Moskovaan. Pian ilmavoimien komentajalle esiteltiin torjuntahävittäjä MiG-21. Yllätyskone palveli lopulta ilmavoimia 35 vuoden ajan.

Johannes Wiehn
Suomen ilmavoimat hankki 1960-luvulla neuvostohävittäjän pikavauhdilla – MiG-21 osoittautui kovaksi raudaksi, joka nosti suomalaislentäjät kerralla kaksinkertaiselle nopeudelle

Eri MiG-21 -versioiden yhteisiin piirteisiin kuuluu liikuteltava nokkakartio, josta konetyypin tunnistaakin verraten helposti. Kartio on yksi tavoista toteuttaa suihkumoottorin säätyvä ilmanotto, eli se, että moottori ei saa liikaa tai liian vähän ilmaa.

Mikko Pulliainen

Kesällä 1962 viisitoista suomalaista sotilaslentäjää valmistautui salaperäiselle komennukselle. Ryhmä tiesi lähtevänsä itärajan yli, mutta siihen matkaohjelma loppuikin.

–Kun saimme matkaliput, ne olivat Moskovaan, kertoo everstiluutnantti evp. Veikko…


Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa Lapin Kansan Digi nyt alkaen 9,90 €/kk. Valitse itsellesi sopivin tilaus. Etusi jopa -50 %! Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin lapinkansa.fi:n sisältöihin, näköislehteen ja uutissovellukseen.


Lue myös