Pääministerin yli sadan tonnin Tesla nousi keskusteluun eduskunnassa: "Teitä ei haittaa, mitä polttoaine tankilla maksaa"

Sipilän mukaan Suomesta tehdään öljyvaltio, kun dieseliin ja bensiiniin sekoitetaan männystä tehtyä biopolttoainetta.

Jukka Vuokola
Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä esitteli itse rakentamaansa häkäpönttöautoa Pirkkalassa vuonna 2013. Sitäkään eivät bensan ja dieselin hinnan nousut koske.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä esitteli itse rakentamaansa häkäpönttöautoa Pirkkalassa vuonna 2013. Sitäkään eivät bensan ja dieselin hinnan nousut koske.

Aki Taponen

Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehto otti eduskunnan kyselytunnilla torstaina puheeksi pääministeri Juha Sipilän (kesk.) yli satatuhatta euroa maksaneen sähköauto Teslan. Aiheena oli polttoaineverotus.

– Pääministeri Sipilä, te ajatte "Jumalan selän taakse" yli sadan tuhannen euron Teslalla, sähköautolla. Teitä ei haittaa, mitä polttoaine maksaa tankilla, Lehto sanoi.

Sipilä pysyi rauhallisena, vaikka välihuudossa Lehdon puhetta pidettiin halventavana.

Pääministeri luetteli ajaneensa Oulusta Helsinkiin puulla, turpeella, dieselillä, bensalla ja sähköllä kulkevilla autoilla.

– Kaikilla hyvin kyllä sieltä tänne kulkee.

Rami Lehto syytti hallitusta siitä, että se ajoi läpi biopolttoaineiden sekoitevelvoitteen, joka on yli tuplasti kireämpi kuin mihin EU:n direktiivi olisi velvoittanut. Hän arvioi, että tämä nostaa ensi vuosikymmenellä huomattavasti polttoaineiden hintoja tankilla.

– Mitä haluatte sanoa pienipalkkaiselle duunarille, kun palkasta entistä suurempi osa menee työmatka-autoiluun ensi vuosikymmenellä, hän tivasi pääministeriltä.

Sipilän mukaan se, että bensiiniin tai dieseliin sekoitetaan esimerkiksi männystä tehtyä biopolttoainetta, tuo suomalaiselle töissä kulkevalle duunarille työtä.

– Me emme ole öljyvaltio niin kuin naapurimme Norja. Mutta näin Suomestakin tehdään öljyvaltio, kun teemme biopolttoaineita, joita sekoitamme fossiilisiin polttoaineisiin, Sipilä vertasi.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho ei ollut keskiviikkona vaalitentissä suositellut sähköautoa "Jumalan selän takana" asuville. Tähän tarttui eduskunnassa sinisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo.

– Teidän puheenjohtaja sanoi paneelissa, että maaseudun ihmiset asuvat "Jumalan selän takana". Meille sinisille maaseutu on "Luojan silmäterä" eikä "Jumalan selän takana".

– Ilmasto on tärkeätä, mutta ilmastohysteria ei ole. Vähäpäästöinen Virtanen haja-asustusalueella ei ole se, jolta pitäisi eniten nyhtää, Elo korosti.

Autoilun verot hallitusneuvotteluihin

Valtiovaranministeri Petteri Orpo (kok.) piti selvänä, että Suomessa yksityisauto on välttämätön arjen elämän pyörittämisessä pitkälle tulevaisuuteen.

– Pitkällä tähtäimellä pitää pyrkiä siihen, että autot ovat mahdollisimman päästöttömiä, jotta tärkeisiin ilmastotavoitteisiin päästään.

Jari Ronkainen (ps.) peräsi polttoaineverotuksen kohtuullistamista ja viittasi myös siihen, että kansalaisaloite diesel-veron eli käyttövoimaveron poistosta sai ennätysajassa 50 000 allekirjoitusta.

Orpon mukaan hallitus on ohjelmassaan tehnyt ennustettavaa veropolitiikkaa, ja polttoaineveron keventäminen ei ole siihen kuulunut.

– Mitä tulee käyttövoimaveroon, niin yksittäisen veron poistaminen kansalaisaloitteessa esitetyllä tavalla ei ole mahdollista, vaan autoilun verotus pitäisi tarkastella kokonaisuutena. Siihen on hyvä mahdollisuus kevään hallitusneuvotteluissa.

Orpon mukaan täytyy pitää huolta siitä, että kotitalouksille aiheutuvat kustannukset pysyvät kohtuullisina, kun tehdään tärkeitä ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

– Se koskee myös autoilua.

Hän muistutti, että autoveroa ja ajoneuvoveroa on hallituksen aika kevennetty ja kahteen otteeseen on käytetty myös romutuspalkkiota autokannan uusimiseksi.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös