Mäntyharjun onnettomuuden ajankohta selvillä sekuntien tarkkuudella

Kemikaalivuodon torjuntatoimet purevat vesistöissä

Mari ArevaHelsinki

Mäntyharjun Kinnissä puolitoista viikkoa sitten sattuneen kemikaalivuodon seurauksia on saatu rajattua, mutta pitoisuushuiput läheisissä vesistöissä ovat vielä edessä, kertoo Etelä-Savon ely-keskus.

Haitta-aineiden kulkeutumista Kärmelammen ja Ojantauksenlammen ulkopuolelle on rajattu. Sarkavedessä haitta-ainepitoisuudet ovat edelleen alhaisia. Toisaalta alueen sulavat lumet aiheuttavat virtaamien kasvua, mikä tuonee lisää haitta-aineita myös Pajulampeen ja alueen isompaan järveen Sarkaveteen.

–  Toimenpiteet on kohdistettu onnettomuuspaikan välittömään läheisyyteen ja pyritty pidättämään haitta-aineet sinne, kertoo ympäristönsuojelun asiantuntija Esa Rouvinen ely-keskuksesta.

Käytössä ovat esimerkiksi ratojen väliin kaivettu patoallas ja laskuojien tukkiminen. Rouvisen mukaan parhaillaan selvitetään, miten haitta-aineita voisi poistaa pintavesistä. Rouvisen mukaan alueella on sekä vakituista että mökkiasutusta.

–  Kyllä asukkailta on tullut yhteydenottoja. Ne ovat olleet enemmänkin huolestuneita kuin syytteleviä, Rouvinen luonnehtii STT:lle.

Maastoon valuneen MTBE-kemikaalin haju tuntuu vedessä selvästi. Kemikaalilta haisevaa vettä ei pidä käyttää talousvetenä, ely-keskus neuvoo.

Kemikaalia ehti vuotaa useita tunteja

Mäntyharjun maastoon valui noin 35 tonnia metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE), kun lauantaina 7. huhtikuuta Kinnin seisakkeella tilapäisessä säilytyksessä ollut 50 säiliövaunun letka lähti liikkeelle ja yksi vaunuista törmäsi päätepuskimeen.

Vaunut lähtivät liikkeelle kello 11.40 ja ohi ajaneen junan kuljettaja huomasi onnettomuuden 27 minuuttia myöhemmin, kertoo Onnettomuustutkintakeskus Twitterissä.

Liikkeellelähtöaika selviää sekuntien tarkkuudella asetinlaitetallenteesta, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle. Asetinlaite on järjestelmä, jolla ohjataan vaihteita rautateillä.

–  Vaunut eivät ole liikkuneet pitkää matkaa, mutta siitä meillä ei ole tietoa, koska vaunu on suistunut, Nurmi sanoo.

Bensiinin valmistuksessa käytettävää MTBE:tä ehti vuotaa vahingoittuneesta vaunusta arviolta useita tunteja, Nurmi kertoo.

–  Pelastuslaitos pystyi tukkimaan vuodon vasta, kun nestepinta oli vajonnut riittävän alas, hän kuvailee.

Vaunujen liikkeellelähdön syyhyn Nurmi ei vielä ota kantaa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös