Lastensuojelun ammattilaiset hyödyntävät sosiaalista mediaa edelleen melko vähän, vaikka se helpottaisi apua tarvitsevien tavoittamista ja aikaista puuttumista, kertoo Lastensuojelun Keskusliitto.

- Somen käytössä on vielä parantamisen mahdollisuuksia asiakas- ja vaikuttamistyössä ja ennen kaikkea siinä, miten voitaisiin tiedottaa ja antaa neuvontaa verkossa, sanoo liiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen.

Hän muistuttaa, että viranomaisten työhön kuuluu lastensuojelussakin neuvontaa. Työssä voitaisiin käyttää hyvinkin monenlaisia kanavia silloin, kun ei ole tarpeen pohtia salassa pidettäviä tietoja tai muita rajoituksia.

Syitä ammattilaisten somehiljaisuuteen saattaa Heinosen mukaan olla useita. Töissä on esimerkiksi kiire, tai työpaikalta ei ole saatu ohjeita tai lupaa sosiaalisen median käyttöön.

Lastensuojelun Keskusliitto julkaisi torstaina oppaan sosiaalisen median käyttöön lastensuojelussa. Siihen on muun muassa koottu hyviä käytäntöjä. Esimerkiksi Vantaalla on lastensuojelulla Instagram-tili ja Espoossa yhdellä vastaanottokodilla on esittelyvideo Youtubessa. Lisäksi on ainakin Facebook-sivuja ja blogeja.

- Täytyy tietenkin miettiä, mitkä ovat ne kanavat, jotka tavoittavat juuri ne lapset, nuoret ja heidän vanhempansa, jotka tarvitsevat niitä palveluita, Heinonen sanoo.

Tiedosta voisi olla hyötyä myös läheisille, jotka ovat kiinnostuneet siitä, minkälaista apua juuri tietty lapsi tai perhe voisi saada.

Heinonen pitää asiantuntijoiden äänen puuttumista ongelmallisena myös siksi, että jos lastensuojelutietoa lähtee hakemaan verkosta, törmää aika helposti keskustelupalstoihin. Niissä usein korostuvat lastensuojelun arvostelu ja väitetyt virheet.

- Keskustelupalstat ovat vähän tämmöinen Villi länsi. Siellä on tavallaan yhdenlaista tietoa.

- Näyttää siltä, että ääripään tarinat ovat ne, jotka netissä helposti lähtevät liikkumaan, Heinonen sanoo.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös