Kolme kiinalaisyhtiötä mukaan rakentamaan Vesterbackan Tallinnan tunnelihanketta

Timo Marttila
Liikemies Peter Vesterbacka toimii Tallinnan ja Helsingin välisen tunnelin puuhamiehenä.

Liikemies Peter Vesterbacka toimii Tallinnan ja Helsingin välisen tunnelin puuhamiehenä.

Reuters

Suomen ja Viron välille merenalaista rautatietunnelia suunnitteleva Finest Bay Area Development on allekirjoittanut aiesopimuksen kolme kiinalaisyhtiön kanssa tunnelin rakentamisesta.

Nämä yhtiöt ovat asiasta perjantaina uutisoineen Reutersin mukaan China Railway International Group, China Railway Engineering Company ja China Communications Construction Company.

– Nämä kumppaniyhtiöt ovat maailman suurimpia omilla erikoisaloillaan, sanoo tunnelihankeyhtiön Finest Bay Developmentin Peter Vesterbacka, joka toimii hankkeen vetäjänä.

Yhtiöt osallistuisivat tunnelin rakentamiseen ja lopulliseen suunnitteluun.

Westerbackan mukaan uudet kumppanit ovat tarpeen, koska Suomella ja Virolla on rajatut resurssit tunneli- ja nopeiden junien teknologiassa.

Finest Bay Area Development ilmoitti jo helmikuussa saaneensa sovittua 15 miljardin euron rahoituksen tunnelille kiinalaisen Touchstone Capital Partners (TCP) -sijoitusyhtiön kanssa.

Suomessa kiinalaisten mukaantulo hankkeeseen on herättänyt keskustelua motiiveista.

Kiinalaisten ratahankkeeseen kohdistuneen kiinnostuksen taustalla on nähty muun muassa suunnitelmia uudesta ”Jääsilkkitiestä”. Se yhdistäisi Kiinan Eurooppaan Jäämeren kautta.

Vesterbackan ajamaa jättihanketta on myös arvosteltu epärealistiseksi. Esimerkiksi Viron hallitus ei ole vakuuttunut siitä, täyttääkö projekti erikoiskaavamenettelyn edellytykset.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös