If luopui määräaikaisista alennuksista – kuluttajatoimijoille alennuksista harvoin yhteydenottoja

Jane Iltanen
If luopui määräaikaisista alennuksista – kuluttajatoimijoille alennuksista harvoin yhteydenottoja

Ifin tuotejohtaja Timo Harju perustelee muutosta asiakkaiden väärinkäsityksillä.

Aki Laurokari

Yksi Suomen suurimmista vahinkovakuutusyhtiöistä, If, ei aio jatkossa tarjota määräaikaisia alennuksia henkilöasiakkailleen. Käytännössä If on lopettanut niiden tarjoamisen jo jonkin aikaa sitten. Näin kertoo Ifin tuotejohtaja Timo Harju.

Kilpailijoista OP Ryhmä ja Lähi-Tapiola eivät ainakaan toistaiseksi aio toimia samoin.

Harju perustelee ratkaisua muun muassa sillä, että If haluaa haastaa vallalla olevaa käytäntöä, joka liittyy uusien asiakkaiden hankkimiseen.

–Saamme palautetta, että kuluttajat eivät ole huomanneet, että kyse on määräaikaisesta alennuksesta. Pelkäämme, että kuluttajat tekevät vääriä valintoja katsoessaan pelkkää hintaa eivätkä perehdy vakuutuksen sisältöön, Harju kertoo.

Yleinen tapa on, että määräaikaisissa alennuksissa ensimmäinen vuosi on alennetulla hinnalla.

OP Ryhmään kuuluvan OP Vakuutuksen yksikönpäällikkö Markus Uimonen pitää Ifin avausta mielenkiintoisena, mutta OP Vakuutus ei kategorisesti aio lopettaa määräaikaisia alennuksia.

–Arvioimme alennuksia tilannekohtaisesti. Yleensä alennuskampanjat on tehty tiettyyn teemaan ja tilanteeseen, esimerkiksi tietylle kohderyhmälle tai ajankohdalle sopivaksi, Uimonen kertoo.

Lähi-Tapiolan vakuutuspuolen johtaja Kari Kujala pitää Ifin ratkaisua ymmärrettävänä. Lähi-Tapiolassa määräaikaisia alennuksia ei Kujalan mukaan lopeteta vaan ne pysyvät edelleen yhtenä tapana toimia. Kujala ei näe ongelmaa läpinäkyvyyden suhteen.

–Yleensä annetaan ensimmäisen vuoden maksusta alennus, minkä jälkeen maksu nousee. Ala on niin säädelty, että meidän pitää käydä nämä olennaiset tiedot läpi, Kujala kertoo.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen vakuutusasiantuntijan Hanna Salon mukaan määräaikaisia alennuksia on tarjolla esimerkiksi kotivakuutuksiin ja kaskovakuutuksiin.

–Aika vähän tulee määräaikaisista alennuksista meille yhteydenottoja. Eivät ainakaan meille ole suuri ongelma, Salo kertoo.

Fineen tulevat yhteydenotot ovat ainakin osittain samantapaisia, joista If kertoo. Yhteydenotoissa kuluttajat ihmettelevät, miksi vakuutusmaksut ovat yhtäkkiä nousseet. Yksi selitys voi olla alennuksen määräaikaisuus.

–Ongelma on, jos asiakas ei ole sitä huomannut, on unohtanut sen tai hänelle ei ole riittävän selvästi ilmoitettu, että kyseessä on määräaikainen alennus, Salo kertoo.

Yhteydenottoja alennuksista ei ole juuri tullut Kuluttajaliittoon tai Kilpailu- ja kuluttajavirastoonkaan (KKV).

Salo kertoo, että määräaikaiset alennukset ovat vain yksi alennuslaji vakuutuksissa. Vakuutussopimuksista on mahdollista saada muitakin alennuksia.

–Määräaikaiset alennukset ovat olleet tavallisia vakuutuksissa jo 15-20 vuotta, Salo kertoo.

Hän kehottaa aina tarkkuuteen vakuutusta otettaessa. Hinnan lisäksi pitäisi katsoa myös sisältöä.


Kommentit (2)

  • Vakuuttaja

    Ihmiset on opetettu vuosien varrella määräaikaisiin alennuksiin ,joihin ne on oppineet. Kyllä esim vakuutusyhtiöiden myyjät on ohjeistettu kertomaan tarkasti alennuksista asiakkaalle. Vakuutuskirjaan velvoitetaan maininta määräaikaisuuden kestosta: Kahden auton kaskovakuutuksissa 50% ekavuoden alennuksilla voi säästää jopa 400-600 euroa vuosi! Kannattaa käyttää etua hyväksi!

  • Hyvä

    Tämä on hyvä alku myös eri yhtiön samojen vakuutusten vertailtavuudelle. Siihen pitäisi vakuutusala velvoittaa, koska on jo nähtävissä vakuutusmaksujen villi länsi ja hintojen perusteetonkin kohoaminen, joka valitettavasti tulee vain pahenemaan soten myötä. Päättäjiltä ja asiantuntijoilta lukeneilta nyt ääntä ja järkevää sääntelyä, kun kitkemme pois rajattoman ahneuden yhteiskunnan kustannuksella yksityisten laariin, niin pärjäämme kaikki mainiosti.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös