Mikko Pulliainen, Johanna Puukka

Jouluaatonaattona Gran Canarialle juuttuneen Finnairin koneen teknisen ongelman syy on selvillä.

Julkisuutta paljon keränneessä tapauksessa yhtiön Airbus A321 -tyyppinen lentokone myöhästyi toista päivää, kun sen siivestä alkoi valua polttoainetta Las Palmasin lentoasemalla.

Kyseessä ei ollut kuitenkaan polttoainevuoto, vaan komponenttivika, joka aiheutti häiriön koneen keski- ja siipitankkien välisessä polttoainesiirrossa. Tilanteessa toisen siiven tankkiin siirtynyt liika polttoaine valui pois tankin huohotusaukosta.

–Normaalisti huohotusaukosta tulee ilmaa, mutta vikatapauksessa polttoaineen pitää päästä siitä ulos, jotta siiven rakenteet eivät vaurioidu, selvittää Finnairin viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist.

Viallinen komponentti vaihdettiin Helsingissä, minkä vuoksi paluumatkalla yksi koneen tankeista oli pois käytöstä, ja kone teki tankkausvälilaskun Ranskan Bordeaux'ssa. Kone ja sen matkustajat pääsivät perille jouluaaton ja -päivän välisenä yönä.

Tapauksen koneyksilö on yksi Finnairin uudemmista Airbus A321 -koneista. Se teki ensilentonsa huhtikuussa 2014.

Korjauksen jälkeen kone palasi liikenteeseen tapaninpäivän aamuna. Kirjoitushetkellä (3.1. klo 14:13) se oli taas matkalla Las Palmasiin.

Finnairin - ja maailman - ensimmäinen sharkletein varustettu Airbus A321 lähdössä Airbusin Hampurin-tehtaalta Helsinki-Vantaalle 6.9.2013:

Viranomaiset seuraavat lentoyhtiöiden turvallisuutta usealla eri fokuksella, toteaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu. Hänen mukaansa tekniset ongelmat ovat vääjäämättömiä.

–Näin on aina ollut ja tulee jossakin määrin olemaan. Tuskinpa koskaan päästään liikennejärjestelmässä – edes lentokoneissa - täydelliseen tekniseen luotettavuuteen, Henttu kertoi Lännen Medialle perjantaina.

Viime syksynä Finnairilla oli laajarunkokoneissaan näkyvästi uutisoituja teknisiä ongelmia, joiden vuoksi kaukolennot joutuivat palaamaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Suomalaiset lentoyhtiöt raportoivat merkittävistä tapauksistaan Trafille. Niin teki Finnair Kanarian-lentonsakin tapauksessa.

–Tapaukset on käsitelty tai käsitellään teknisen luotettavuuden näkökulman lisäksi myös osana Finnairin turvallisuudenhallintamenettelyä juurisyiden selvittämiseksi ja korjaavien toimenpiteiden määrittämiseksi. Toistaiseksi he eivät ole tunnistaneet keskinäisiä syy- ja seuraussuhteita, Henttu kertoo.


Kommentit (3)

  • Riihitonttu

    Polttoainevuoto joka ei ollutkaan polttoainevuoto. Omituista ????

  • Nimetön

    Outo on tulkinta. Finnair selostaa, kuin pääministeri. Hävetkää. Kyllä se on vuoto, jos kerran polttoainetta tulee ulos.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös