Kaupallinen yhteistyö

Viikon sana: Raamattua voidaan lukea todellakin monella tavalla

Viikon sana: Raamattua voidaan lukea todellakin monella tavalla
Sasa Lehtinen, seurakuntapastori

Eräs uskonelämän kannalta hedelmällisin tapa on kanoninen lukutapa, jossa korostetaan, että Raamatun tekstit on enemmän kuin osiensa summa. Ajatuksena onkin antaa tekstien keskustella keskenään.

Viime sunnuntaina päivän psalmina oli eräs kristinuskon perusteksteistä, psalmi 23. Vaikka se onkin  kirjoitettu vuosisatoja ennen toista perustekstiä, Isä Meidän -rukousta, ne keskustelevat hauskasti keskenään.

”Herra on minun paimeneni” suhteutuu Isä Meidän -rukouksen aloitukseen, ”Isä meidän, joka olet taivaissa”. Molemmissa on jännite, toisaalta Jumala on kaukana ja korkealla, toisaalta hyvin lähellä. Hän on taivaissa, mutta Hän on meidän isämme, Hän on herra, mutta myös minun paimeneni. Maailmankaikkeuden luojalla ja ylläpitäjällä on siis henkilökohtainen suhde meihin jokaiseen.

”Ei minulta mitään puutu” on kuin vastaus pyyntöön ”tapahtukoon sinun tahtosi”. Silloin kun Jumalan valtakunta on läsnä, silloin kun tapahtuu Jumalan tahto, ei meiltä mitään puutu. Nämä lauseet myös haastavat kysymään, mitä minä tarvitsen, mitä haluan, ja miten Jumalan tahto toteutuu ja voisi toteutua elämässäni? Mikä on todella tärkeää?

”Anna meille meidän syntimme anteeksi” viittaa muuhunkin kuin vain pitkin hampain tehtyyn anteeksiantoon. Lause ”Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden” kuvaa anteeksiannon jatkoa. Jumalan työ ei pääty anteeksiantoon, vaan Hän kääntää negatiivisen positiiviseksi. Hän ei jätä yksin tielle ihmettelemään, vaan ohjaa eteenpäin, hoitaa ja huolehtii. Hän on sitoutunut pitämään meistä ja meidän kasvustamme huolta, siihenhän viittaa juurikin sanat nimensä kunnian tähden. Sielumme hyvinvointi on Hänen kunniakseen.

Pyyntö ”päästä meidät pahasta” kohtaa komean kuvauksen, ”vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani”. Mutta annetaanpa Paavalin selittää tämä kohta meille: ”Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta? Tuska tai ahdistus, vaino tai nälkä, alastomuus, vaara tai  miekka? Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta.” (Room. 8: 31-39)

Loppuylistys ”sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti” on alkukirkon lisäys Jeesuksen rukoukseen, mutta se ei ole mitenkään huono lisäys. Se suhteutuu kauniisti psalmin loppuun, ”Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.” Luther selittäisi näiden kahden lauseen suhteen sanoilla autuas vaihtokauppa. Se tarkoittaa sitä, että Kristus ottaa kantaakseen syntimme ja kuoleman ja antaa meille vastineeksi elämän ja vanhurskauden. Päästetäänpä uskonpuhdistaja irralleen: ”Rakas veljeni, opi Kristusta ja häntä ristiinnaulittuna. Opi laulamaan kiitosta hänelle. Epäile kaikessa itseäsi, mutta sano hänelle: Sinä, rakas Herrani Jeesus, olet minun vanhurskauteni, mutta minä sinun syntisi. Sinä olet ottanut omaksesi sen, mikä oli minun, ja antanut minulle sen, mikä on sinun. Sinä olet ottanut omaksesi sen, mitä sinä et ollut ja antanut minulle sen, mitä minä en ollut.”

Ja näin, Raamattu keskustellen itsensä ja kirkon opettajien kanssa aivan huomaamatta syventää uskoamme ja ravitsee henkeämme, antaa varmuuden Jumalan rakkaudesta ja johdatuksesta, tänäkin päivänä, olivat laaksot kuinka pimeitä, tai kujat kuinka varjoisia tahansa. Sillä Jumala on aina ja kaikkialla lupauksensa mukaan läsnä.


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös