Kaupallinen yhteistyö

Tunkeilevasta järkäleestä kaupungin keskukseksi – Kauppakeskus Revontuli on viihdyttänyt paikallisia jo 10 vuotta

Kauppakeskus Revontuli on kulkenut 10 vuoden matkan. Alussa uutinen kauppakeskuksen rakentamisesta nelostien päälle nostatti uutisten vyöryn Rovaniemellä. Vuosien saatossa epäilyttävästä tulokkaasta on kuitenkin kehittynyt paikallisesti ajatteleva toimija, jonka tapahtumat ja palvelut ovat tuoneet ihmiset yhteen.

Tunkeilevasta järkäleestä kaupungin keskukseksi – Kauppakeskus Revontuli on viihdyttänyt paikallisia jo 10 vuotta

Miltä Kauppakeskus Revontuli tulee näyttämään 10 vuoden päästä? Heli Helenius, Niina Haahti ja Hanne Martimo näkevät kauppakeskusten muuttuvan sekä julkisten ja yksityisten sektoreiden toimipaikoiksi. Martimo myös näkee, että uusia liikekonsepteja voi syntyä matkailun myötä. ”Se ihmisvirta, joka Aasiasta tulee investointien myötä, tulee muuttamaan kulttuuria ja tarpeitamme täällä.”

Kun ovet avattiin 7.12.2007, oli kansa liikkeellä. Ilotulitusshow toi sadat uteliaat silmäparit Koskikadun varrella sijaitseville pääoville. Ihmiset jonottivat tunteja ensimmäisinä aukiolopäivinä nähdäkseen vasta avatut liikkeet.

Avajaishulinassa olivat mukana myös Suomalaisen Kirjakaupan myymäläpäällikkö Heli Helenius ja KappAhlin myymäläpäällikkö Niina Haahti. Heidän luotsaamansa liikkeet ovat olleet alusta asti kauppakeskuksessa – 10 vuoden ajan.

Heleniuksen johtama Suomalainen Kirjakauppa saapui keskukseen nopealla aikataululla avajaisia varten. Kirjakaupan joulumyynnissä odotukset ylittyivät myymäläpäällikön iloksi uudessa lokaatiossa. Myös Haahti yllättyi positiivisesti:

– Olihan täällä ihmistä. Lyötiin kaikki Etelä-Suomen avajaismyynnit. Mietittiin silloin, että eihän tämä ole todellista. Vaikka hieman vastustusta olikin, niin kyllä ihmiset tulivat.

Kun nykyinen Revontulikeskuksen kauppakeskuspäällikkö Hanne Martimo kuuli uutisista, ajatteli hän ensin, että tuleepa keskus syrjään. Vielä silloin Martimo ei tiennyt työskentelevänsä jonain päivänä Kauppakeskus Revontulessa. Nyt takana on neljä vuotta ja paljon on kerennyt tapahtua.

– Hiljalleen kaupungin keskus on siirtynyt tännepäin, Martimo kommentoi.

Kauppakeskus Revontulen avajaiset 10 vuotta sitten keräsivät paikalle monta kiinnostunutta silmäparia.

Kauppakeskus Revontulen avajaiset 10 vuotta sitten keräsivät paikalle monta kiinnostunutta silmäparia.

Rohkeaa kokeilunhaluisuutta ja rovaniemeläistä ketteryyttä

Alkuhuuman jälkeen kauppakeskuksen kävijämäärät lähtivät kuitenkin laskuun, ravintolamaailma lopetettiin ja osa liikkeistä sulkivat ovensa. Koko Suomen taloustilanne vaikutti myös Revontulen tilanteeseen.

– Ei ole monta toimijaa, jotka ovat olleet täyden 10 vuotta. Suomalainen Kirjakauppa on, mutta kahdessa eri paikassa. Vaihtuvuus ja rotaatio kuuluvat tietty kaupan alalla asiaan, Helenius kertoo.

Monien paikallisten mieleen on jäänyt myös persoonallinen Lelu-Tapuli ja sen euron munkkikahvit.

– Lelu-Tapuli aiheutti kamalasti keskustelua, kun pöydät olivat käytävällä ja mummot ja papat joivat kahvia pahvimukeista. Sehän ei sopinut ollenkaan imagoon, tällainen pahvimuki, Haahti muistelee naurahtaen.

Sittemmin Revontulen Kauppakeskukseen on syntynyt myös muita keskustelua herättäviä konsepteja. Näistä nuorille suunnattu tila Poppari sai alkunsa kauppakeskuksen tarpeesta saada nuorisotyön resursseja sinne missä nuoret ovat – eli Revontuleen. Asiaa kampanjoitiin kaupungin johdolle ja päättäjille kunnes Nuorisotoimi tarttui tuumasta toimeen ja lähti yhteistyöhön kauppakeskuksen kanssa. Tuloksena on kotoisa Poppari, jossa nuoret viihtyvät.

– Poppari on pudottanut nuoriin liittyvät järjestyshäiriömme kaikkien aikojen alhaisimmalle tasolle. Nuorisotyön läsnäolo keskuksessa auttaa kaikkia asiakasryhmiä tulemaan toimeen keskenään. Olemme mukana keskusteluissa, joissa ajoittain kyseenalaistetaan Popparin sijoitus kauppakeskukseen. Me talon sisällä näemme, että tämä oli oikea ratkaisu. Kaupankäynti on rauhoittunut ja nuorten pahoinvointi vähentynyt. Totaalikiellot vain siirtävät ongelmia muualle. Me halusimme saada aikaan vastuullisen ratkaisun, Martimo kommentoi.

Kauppakeskus Revontulessa sijaitseva nuorille suunnattu tila Poppari herätti keskustelua, mutta nuorisotyön läsnäolo on pudottanut nuoriin liittyvät järjestyshäiriöt kaikkien aikojen alhaisimmalle tasolle. ”Halusimme saada aikaan vastuullisen ratkaisun,” kauppakeskuspäällikkö Hanne Martimo kommentoi.

Kauppakeskus Revontulessa sijaitseva nuorille suunnattu tila Poppari herätti keskustelua, mutta nuorisotyön läsnäolo on pudottanut nuoriin liittyvät järjestyshäiriöt kaikkien aikojen alhaisimmalle tasolle. ”Halusimme saada aikaan vastuullisen ratkaisun,” kauppakeskuspäällikkö Hanne Martimo kommentoi.

Toinen kunnianhimoinen projekti oli Repolaisen Taukopaikka, joka avattiin vuoden 2017 alkupuolella. Palvelu on suunniteltu kaikille lapsiperheille, jotka voivat tulla lastensa kanssa taukopaikalle shoppailun ohella ja tavata toisiaan.

– Taukopaikka on maanlaajuisesti suht kunnianhimoinen projekti. Yrittäjäyhdistys tarjoaa palvelun ja keskus taas tilan. Olemme suunnitelleet tilat yliopiston muotoilijoiden ja asiakkaidemme kanssa sekä toteuttaneet projektin verrattain isolla budjetilla laadun varmistamiseksi, Martimo kertoo ja jatkaa:

– Kauppakeskus pyrkii matalan kynnyksen toimintaan ja notkeaan palveluiden kehittämiseen. Kun joku saa hyvän idean, joka nähdään mahdollisena toteuttaa, me tehdään se heti, Martimo kommentoi.

– Ei tarvitse kierrättää ideaa isojen pomojen kautta esimerkiksi Helsinkiin, Haahti lisää.

– Tälläkin viikolla olemme tehneet parannuksia Repolaisen Taukopaikkaan somekeskusteluissa esille tuotujen kehitysehdotusten pohjalta, Martimo kertoo.

Neljän viimeisen vuoden ajan Revontulen brändistrategiana onkin ketteryyden lisäksi ollut kehittyä kaupungin rovaniemeläisimmäksi kauppakeskukseksi. Se pyrkii tuomaan esille paitsi kiinnostavia ilmiöitä, myös rovaniemeläisille tärkeitä yhteiskunnallisia asioita tapahtumiensa kautta.

Olkoon kyseessä keskoslasten päivä tai opiskelijoillle tarjottu mahdollisuus järjestää omia projektejaan kaupungin ytimessä, kokevat Helenius ja Haahti tämän merkittävänä kauppakeskuksen voimavarana.

Duo pitää erityisen tärkeänä myös sitä, että kauppakeskuspäällikkö tuo organisaatiolle kasvot, jota on helppo lähestyä.

– Koko toiminta personoituu Hanneen ja on mahtava, että hän menee esimerkiksi puskaradioihin omalla nimellään ja kuvallaan. ”Hei kauppakeskuspäällikkö täällä” osoittaen ihmisille, että hän ei ole jossain tuolla ylhäällä kerroksessa, vaan lähellä kaikkia, Haahti kommentoi.

Rovaniemen rumin ja epämiellyttävin

Kauppakeskus Revontuli on äänestetty pariinkin otteeseen Top 3 -sarjassa epämiellyttävimmäksi ja rumimmaksi paikaksi Rovaniemellä.

– Hyvin ihmiset tänne kuitenkin löytävät, vaikka ollaankin kaupungin vihatuin ja rumin paikka, Martimo naurahtaa.

Kaikki kolme pitävät Revontulea paikkana, joka on toiminut viimeisen 10 vuoden aikana edelläkävijänä ja jonkinlaisena koekaniinina. Ideoita on heitelty puolin ja toisin ja annettu vapaus tuottaa ja kokeilla.

Kauppakeskus Revontulen ulkonäköä on kommentoitu moneen otteeseen. Tässä shoppailukeskus rakentuu muotoonsa yli kymmenen vuotta sitten.

Kauppakeskus Revontulen ulkonäköä on kommentoitu moneen otteeseen. Tässä shoppailukeskus rakentuu muotoonsa yli kymmenen vuotta sitten.

Keskus on viettänyt ensimmäisten joukossa esimerkiksi Black Fridayta, joka näki päivänvalon jo kolme vuotta sitten. Muualla Suomessa tapahtumaan on herätty hitaammin eikä se Lapissakaan ollut alkuvuosinaan läpihuutojuttu, mutta sittemmin Black Friday on kasvanut yhdeksi vuoden odotetummista perjantaista. Tämän vuoden massat Revontulen kauppakeskuksessa osoittivat, että loikka oli oikeaan suuntaan.

Paikalleen ei jäädä ensi vuonnakaan, sillä kauppakeskukselle on tulossa nettilevitteinen, oma tosi-tv sarja yhteistyössä Alma Median kanssa.

Myös paikallisuus sai kauppakeskuksen vuosikymmentä juhlistavana synttärivuonna kunniamaininnan, kun marraskuun lopussa Revontulen kunnialaatan paljastustilaisuudessa palkittiin paikallisuutta edistävä yritysyhteisö Likiliike.

Martimon mielestä onkin tärkeää, että Rovaniemen keskustassa yrittäjät puhaltavat yhteen hiileen.

– Me kunnioitamme paikallisia kauppiaita ja heidän työtään Rovaniemen elävän kaupunkikeskustan eteen. Siinä mielessä mekin olemme rovaniemeläinen organisaatio, että meillä on töissä satoja paikallisia ihmisiä. Paikallisuus on meille tärkeä arvo, Martimo kuvailee ja jatkaa:

– Symbolisesti tämä on ollut merkittävä matka meille tunkeilevasta järkäleestä rovaniemeläiseksi toimijaksi.

www.kauppakeskusrevontuli.fi

Seuraa kauppakeskus Revontulea Facebookissa


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös