Kaupallinen yhteistyö

Optikkoliike Brillet elää ajan hermolla – ”Tärkeintä on nähdä muuttuva maailma vaivattomasti”

Vielä 20 vuotta sitten ensimmäiset ikänäön oireet ilmaantuivat yleensä vasta keski-iän ylittäneisiin silmiin. Nyt samat vaivat vaivaavat lastenkin näköelimiä. Optikkoliike Brilletissä muuttuvaa maailmaa katsotaan kuitenkin positiivisten linssien läpi.

Optikkoliike Brillet elää ajan hermolla – ”Tärkeintä on nähdä muuttuva maailma vaivattomasti”

Itäsuomalainen asiakas löysi Rovaniemen Brilletin nettihaun kautta ja lähetti viestin: ”Työntekijällänne Virpillä on esittelykuvassa juuri sellaiset lasit, joita olen etsinyt. Olen tulossa ruskaretkelle Lappiin ja voin hakea lasit liikkeestänne, mikäli mahdollista.” Brilletin yrittäjä Taina Hiukka esittelee laseja, jotka odottavat ruskaretkeilijää liikkeessä.

Ensimmäiset tietokoneet rantautuivat suomalaisiin kotitalouksiin 80-luvulla. Seuraavalla vuosikymmenellä kaiken tietävät koneet vakiintuivat jo osaksi jokapäiväistä elämää. Siihen aikaan painettua tekstiä luettiin kuitenkin vielä paljon ja silmät saivat välillä huilata sylissä lepäävien kirjojen sivuilla.

– Vaikka töitä tehtiin tietokoneella, olivat työpöydät täynnä papereita ja muistiinpanoja. Nyt vieressä on usein toinen tietokone, ipad ja älypuhelin, joita tuijotetaan lähietäisyydeltä, 20 vuotta silmiä työkseen tutkinut, optikkoliike Brilletin yrittäjä, optometristi Pasi Hiukka vertaa.

Mitä tulee näkemiseen, paljon on muuttunut parissa vuosikymmenessä. Digitalisaatio on vallannut kodit ja työpaikat, eikä monikaan enää näyttöpäätteettä pärjää. Lukulaseille on kysyntää alakoululaisista alkaen ja silmien kuivuus on yleinen ongelma kautta linjan.

– Emme räpytä silmiä tarpeeksi kun tuijotamme ruutuja. Siitä kuivuminen johtuu, yrittäjäpariskunnan toinen osapuoli, optometristi Taina Hiukka selittää.

Pitkän linjan optometristien mukaan teknologian kehityksen lieve-lmiöitä ei kuitenkaan pidä katsoa liian pessimististen linssien läpi.

– Maailma muuttuu. Se on fakta, jolle ei voi mitään. Tämä on nykyaikaa ja tärkeintä on nähdä muuttuva maailma vaivattomasti, Pasi Hiukka kuittaa.

Optikkoliike Brilletissä on käytössä muun muassa näkökenttätutkimuslaite, silmänpohjakamera sekä kuivasilmätutkimuslaite, joka on ainoa lajiaan koko Lapin läänissä. ”Nuorin asiakas, jolle on tehty kuivasilmätutkimus tällä laitteella, oli alle kymmenenvuotias,” Brilletin yrittäjä Taina Hiukka kertoo. Tutkimuslaitteen äärellä yrittäjäpariskunnan toinen osapuoli, Pasi Hiukka.

Optikkoliike Brilletissä on käytössä muun muassa näkökenttätutkimuslaite, silmänpohjakamera sekä kuivasilmätutkimuslaite, joka on ainoa lajiaan koko Lapin läänissä. ”Nuorin asiakas, jolle on tehty kuivasilmätutkimus tällä laitteella, oli alle kymmenenvuotias,” Brilletin yrittäjä Taina Hiukka kertoo. Tutkimuslaitteen äärellä yrittäjäpariskunnan toinen osapuoli, Pasi Hiukka.

Rovaniemeläisillä ruuduntuijottajilla ei ole hätä päivää. Kaupungissa toimii ”hiukan parempi optikkoliike”, jonka työntekijöille näkeminen ja silmien terveys on sydämen asia. Yrityksen slogan sisältää kepeän ja samalla vakavasti otettavan kaksoismerkityksen:

– Kun perustimme Brilletin neljä vuotta sitten, kaveri kysyi, että tuleekohan tästä hiukan parempi optikkoliike, Pasi Hiukka naurahtaa.

Siitä se ajatus sitten lähti. Jos asiakaspalautetta on uskominen, on Koskikadulla sijaitseva Brillet tunnuslauseensa ansainnut.

– Yksi asiakas kävi juuri kertomassa, että on saanut paljon kehuja uusista laseistaan, yrittäjä myhäilee.

Niin silmäoireilevat kuin silmälasitrendejäkin seuraavat kaupunkilaiset ovat ottaneet Brilletin omakseen.

– Meillä käy asiakkaita jo toisella ja kolmannella lasienostokierroksella ja uusia tulee kokoajan, Taina Hiukka kertoo.

Menestys ei kuitenkaan ole tullut ilmaiseksi. Nopeasti kehittyvässä maailmassa yrityksen kuin yrityksen on pysyttävä alati ajan hermolla.

– Työntekijämme kouluttautuvat kokoajan lisää. Menetelmät ja välineet muuttuvat. Jos haluaisin työskennellä 20 vuotta vanhoilla metodeilla, pärjäisin vain jotenkuten, Pasi Hiukka havainnoi.

Hiukan edistyneemmässä optikkoliikkeessä ei muistella vanhoja aikoja. Brilletissä keskitytään siihen mitä asiakas tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa, eikä kaksikymmentä vuotta sitten.

 


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös