Miten onnistua vaalimainonnassa? - Lapin Kansa

Kaupallinen yhteistyö

Miten onnistua vaalimainonnassa?

Kuinka jäädä äänestäjien mieleen? Henri Mattinen kertoo vinkit vaikuttavaan vaalimainontaan.

Vuoden 2019 eduskuntavaalit ovat aivan nurkan takana ja on tullut aika valita uudet kansanedustajat luottamustehtäviin seuraavalle nelivuotiskaudelle. Meistä jokainen pääsee sanomaan sanansa siitä, ketä valitaan tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat kaikkien meidän suomalaisten elämään.

Vaaleissa valituksi tuleminen vaatii paljon työtä, viestintää ja erityisesti markkinointia. Oman viestin ja sanoman esille tuominen ytimekkäästi ja mieleenpainuvasti on erittäin tärkeää. Oleellista onnistuneessa vaalimainonnassa on myös se, että ihmiset ymmärtävät ehdokkaan sanoman ja äänestävät häntä.

Vaikuttavaa markkinointia voi tehdä kuitenkin usealla tehokkaalla tavalla, eikä vaalimainonnan tarvitse olla vaikeaa tai kallista.

Mistä kannattaa aloittaa?

Aluksi on tärkeintä lähteä liikkeelle sanomasta. Miettiä, millä keinoin voi vaikuttaa vastaanottajaan, tässä tapauksessa äänestäjään. Sanoman määrittelyssä tulee pystyä kiteyttämään olennainen ja olla tarpeeksi konkreettinen.

Ole siis informatiivinen. Kerro selkeästi arvot, joita kannatat ja joiden puolesta puhut. Mitä asioita aiot eduskunnassa ajaa? Miksi juuri sinua kannattaa äänestää? Anna yleisölle kosketuspintaa ja he tarttuvat siihen.

– Vaalimainonta on erinomaisen hyvä keino tuoda omat omaa vaalipiiriä koskevat tai valtakunnallisestikin tärkeimmät teemat esiin voimakkaasti jo ennen vaaleja. Kansanedustajaksi valittu tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti koko Suomea koskevissa kysymyksissä muuan muassa lainsäätäjänä, mutta toimii sen lisäksi alueensa edusmiehenä, kertoo Kaleva Median, Lapin Kansan yrityspalveluiden myyntiyksikön päällikkö Henri Mattinen.

– Tämän vuoksi hänen täytyy olla hyvin perillä oman alueensa asioista. Suomalaisen demokratian ja vaalijärjestelmän myötä, jo ehdokkuus on tärkeä tehtävä, joka kannattaa ottaa tosissaan. Tämän vuoksi vaalimainontaan kannattaakin satsata – sekä laadullisesti että määrällisesti ja niin voimakkaasti kuin se resurssien puitteissa on mahdollista.

Jää mieleen

Ilmoituksesta katsotaan ensin kolme pääasia: kuva, otsikko ja ehdokkaan nimi. Sanoma ja kuva kuuluvat yks yhteen. Nämä muodostavat mainonnan visuaalisen vaikuttavuuden, joten ole tarkkana. Hyvällä kuvalla voit erottua muista ja jäädä mieleen, mutta huomioi myös johdonmukainen ulkoasu kaikessa viestinnässäsi.

– Koska kyseessä on henkilövaalit, ei voi myöskään unohtaa aitoutta ja persoonallisuutta, muistuttaa Mattinen.

Kun olet saanut paketoitua viestisi vaikuttavaan kokonaisuuteen, siirtyy painopiste viestin näkyvyyteen. Miten saada välitettyä viesti ja mainos oikeaan kohderyhmään, oikeassa markkinointikanavassa? Haluat vaikuttaa äänestäjiin koko kampanjan ajan, sillä noin puolet tekee päätöksensä ennen ennakkoäänestyksen alkamista ja kolmannes ennakkoäänestyksen aikana.

– Vaikuttavan vaalimainonnan suunnitteluun kuuluu oleellisesti oikea ajoitus kaikelle mainonnalle ja viestinnälle, sekä tarpeeksi laaja ja laadukas mediaympäristö, sanoo Mattinen.

– Koska ihmisten median- ja ajankäyttö muuttuvat koko ajan, voidaan varmasti sanoa, että aidosti vaikuttavaan mainontaan ei koskaan riitä vain yksi kanava.

Lapin suurikokoinen vaalipiiri käsittää 21 kuntaa. Aina siis ei riitä, että äänet tulevat vain ehdokkaan lähikunnista. Lapin alueella Lapin Kansa, Uusi Rovaniemi ja Lounais-Lappi muodostavat mediakokonaisuuden, jonka kokonaistavoitettavuus on 74% väestöstä. Lapin kuntien äänestysikäisistä mediakokonaisuus tavoittaa 77%.

– Tärkeää viestiä on turha yrittää välittää sellaisissa medioissa, joita ei vastaanottajien mielissä koeta asiayhteyteen sopiviksi tai tärkeiksi. Suomalaisten ja myös lappilaisten ihmisten mielestä tärkein ja vaikuttavin media on sanomalehti ja sen digitaaliset kanavat, toteaa Mattinen.

Kun paikallisesti tapahtuu, ihmiset tulevat ensimmäisenä oman tutun ja tärkeän median pariin.

Näkyvyyttä monipuolisesti

Mitä useammista kanavista mainontaan törmää, sitä parempi muistijälki äänestäjälle jää. Sanomalehdessä ja näköislehdessä pääset äänestäjän päivään heti aamupalapöydässä ja mobiilimainoksesi uutismediassa huomataan jo työmatkalla. Medioiden verkkosivuilla mainos muistuttaa uudelleen työpäivän jälkeen, kun äänestäjä lukee päivittyneet uutiset.

– Voimme tarjota ehdokkaalle kaikki mainonnan muodot perinteisestä lehtimainonnasta, kotitalouksiin jaettavista esitteistä, digiratkaisuihin ja videomainontaan avaimet käteen periaatteella, monen mielestä yllättävänkin edullisesti, lisää Mattinen.

Sisältömarkkinoinnilla, artikkeleilla ja videoilla saadaan markkinointiin myös kokonaan uusi ulottuvuus ja helppo yhdisteltävyys vaikkapa sosiaaliseen mediaan.

– Jos et ole varma, kuinka aloittaa toimiva vaalimainonta, ota yhteyttä media-ammattilaisiimme , jotka tietävät varmimmin, miten hyödyntää kunkin median parhaat puolet kustannustehokkaasti, kehottaa Mattinen ja jatkaa:

– Mainonnalla voi tehdä suuren vaikutuksen. Millä tavoin sinä haluat vakuuttaa?

Viisi täsmävinkkiä vaikuttavaan mainontaan

1. Mieti ytimekäs ja puhutteleva viesti, joka vastaa tavoitteitasi

Ilman tärkeää ja selkeää sanomaa, vaalipiirisi ihmisillä ei ole syytä äänestää sinua. Kiteytä siis olennainen ja anna heille syy äänestää ja nimenomaan itseäsi. Tee viestistäsi puhutteleva.

2. Suunnittele vaikuttava vaalimainos

Kun sinulla on sanoma, paketoi se vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Erotu viestisi visuaalisuudella, luo kontaktia ja ole persoonallinen.

3. Rakenna sopiva näkyvyys

Jos viestisi ei tavoita oikeaa yleisöä, tai sitä ei jaeta vaikuttavassa välineessä, se menee hukkaan. Näy luotetussa mediaympäristössä laajasti, mutta paikallisesti.

4. Jätä muistijälki

Saat mahdollisuuden, jos jäät mieleen. Ihmiset, jotka kohtaavat viestisi useasti eri tilanteissa ja eri kanavista, antavat sinulle mahdollisuuden.

5. Muista markkinoida

Vaikuttavin vaalikampanja on sellainen, joka on olemassa. Muista siis mainostaa, jotta voit jäädä äänestäjien mieleen.


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös