Kaupallinen yhteistyö

Missä kunnossa renkaasi ovat? Pienetkin huoltotoimenpiteet säästävät autoilijan kukkaroa

Auton turvallisuuteen vaikuttaa renkaan ilmanpaine, kulutuspinta sekä ohjauskulmat. Renkaat olisi hyvä tarkistaa kerran kuussa, kertoo Lapin Kumin palvelupäällikkö Juha Vierimaa.

Missä kunnossa renkaasi ovat? Pienetkin huoltotoimenpiteet säästävät autoilijan kukkaroa

Ajoneuvon virheelliset ohjauskulmat ovat kuluttaneet renkaan toisen reunan sakkokuntoon vain 3000 kilometrin ajon jälkeen.

Syksyn rapakelien myötä ajo-olosuhteet huononevat merkittävästi, ja auton renkaiden hyvä kunto korostuu. Monelle kuskille renkaiden huono kunto tulee yllätyksenä.

Autorengasliiton vuonna 2014 tekemän rengasratsian mukaan joka kuudes kuski liikkui tien päällä huonokuntoisilla renkailla. Huonorenkaisista autoilijoista vain joka neljäs tiedosti ajavansa huonoilla renkailla.

– Renkaiden kuntoon herätään vasta sitten, kun niihin tulee jokin mekaaninen vika, kuten vuoto. Asiakkaat tulevat korjauttamaan vuotavaa rengasta, mutta verstaalla huomataan, että renkaan pinta onkin jo aivan sileä. Tätä tapahtuu päivittäin, kertoo Lapin Kumin palvelupäällikkö Juha Vierimaa.

Kulutuspinta on huonoilla ajokeleillä renkaan tärkein ominaisuus. Kesärenkaissa lainmääräämä minimisyvyys on 1,6 millimetriä, mutta syksyn vesikeleillä se on usein riittämätön. Vierimaan mukaan renkaan vaihtoa kannattaa harkita jo silloin, kun sen kulutuspintaa on jäljellä alle kolme millimetriä.

– Jos renkaan urasyvyys on alle kolme millimetriä, renkaan vesikeliominaisuus huononee merkittävästi. Kun sileällä renkaalla ajetaan lätäkköön, rengas nousee veden päälle ja kuskista tulee kyytipoika, Vierimaa kertoo.

Paraskin rengas on heikko, jos ilmanpaineet ovat vajavaiset

Kulutuspinnan hupenemiseen vaikuttaa renkaan ilmanpaine sekä ohjauskulma eli se, missä asennossa rengas osuu tien pintaan. Ilmanpaine sitoo renkaan sen oikeaan muotoonsa, jolloin rengas selviytyy sille tarkoitetusta kuormasta. Vajaapaine voimistaa renkaaseen kohdistuvaa kitkaa, ja renkaasta tulee nopeasti sileä. Vajaapaine myös lyhentää renkaan ikää ja lisää polttoaineen kulutusta.

Ilmanpaineet voi tarkistaa itse esimerkiksi huoltoasemilla, tai auton voi tuoda rengasliikkeeseen. Lapin Kumissa renkaiden ilmanpaineet mitataan veloituksetta. Ilmanpaineet pitäisi Vierimaan mukaan tarkistaa kerran kuussa.

– Monet autoilijat eivät ole tarkistaneet rengaspaineita kertaakaan sen jälkeen, kun ovat keväällä vaihtaneet kesärenkaat. Kun kesälomilla on ajettu pitkiä matkoja painavalla kuormalla ja liian vähillä rengaspaineilla, renkaat ovat kuluneet nopeasti ja epätasaisesti.

Lapin Kumin Juha Vierimaa toivoisi, että ihmiset huoltaisivat renkaitaan säännöllisesti. "Kyydissä on se kaikista tärkein paketti."

Lapin Kumin Juha Vierimaa toivoisi, että ihmiset huoltaisivat renkaitaan säännöllisesti. "Kyydissä on se kaikista tärkein paketti."

Suurin syy miksi renkaat joudutaan vaihtamaan ennen aikojaan on se, että auton ohjauskulmat ovat väärät. Auton ohjauskulmat voivat muuttua kun autolla ajetaan vauhdilla esimerkiksi katukivetykseen tai kuoppaan.

– Ohjauskulmien tarkistus on pieni kustannus ja niiden oikaiseminen säästää rengasta aika tavalla, Vierimaa kertoo.

Epätasaisesti kuluneet rengas vaikuttaa auton ajettavuuteen siten, että se alkaa puoltamaan ja muuttuu levottomaksi ajaa. Vierimaa toivoo, että autolla ajavat seuraisivat renkaidensa kuntoa säännöllisesti.

– Renkaisiin kiinnitetään harvoin huomiota, vaikka kyydissä on se kaikista kallein paketti eli oma ja kanssa matkustajien henki.  Renkaiden säännöllinen huolto pidentää niiden käyttöikää huomattavasti ja on halpa henkivakuutus tien päällä.


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös