Lean-ajattelu apuna lomamökkien huolintatyössä – ”Tämä on kokonaisvaltainen tapa toimia” - Lapin Kansa

Kaupallinen yhteistyö

Lean-ajattelu apuna lomamökkien huolintatyössä – ”Tämä on kokonaisvaltainen tapa toimia”

Sirkassa toimipaikkaansa pitävä, Kiinteistövirkut Oy on ottanut käyttöönsä niin kutsutun Lean-toimintamallin, joka mahdollistaa kustannustehokkaamman, hinta-laatusuhteeltaan järkevämmän ja kokonaisuutena tehokkaamman ja tuottavamman yritystoiminnan.

Lean-ajattelu apuna lomamökkien huolintatyössä – ”Tämä on kokonaisvaltainen tapa toimia”

Kiinteistövirkut Oy tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista lomamökin ja -kiinteistön huolintaa, johon sisältyy muun muassa perinteistä talonmiespalvelua, allashuoltoa, tarvike- ja varaosamyyntiä altaisiin, sekä palonilmoitin- ja sprinklerilaitteiden kuukausikokeita. Kittiläläiset Marja ja Kari Virmakoski ovat ottaneet vetovastuun vuonna 1990-perustetusta yrityksestä. Alkuperäisinä perustajina olivat heidän lisäkseen myös Veikko ja Jyri Virmakoski.

Se tehdään mitä sovitaan, sopimukset räätälöidään asiakaskohtaisesti, kaikki kiinteistön asiat hoidetaan yhden toimijan kautta ja ennen kaikkea: tehdään laadukasta työtä asiakas edellä ja ollaan luottamuksen arvoisia.

Nämä ovat kiteytettynä ne arvot, periaatteet ja toimintamuodot, joihin Kittilässä Sirkassa toimipaikkaansa pitävä, Kiinteistövirkut Oy koko painollaan nojaa.

– Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaista lomamökin ja -kiinteistön huolintaa. Sopimukset solmitaan aina kulloisenkin asiakkaan tarpeiden mukaisiksi, yrittäjäpariskunta Marja ja Kari Virmakoski summaa.

Vuonna 1990 perustetun Kiinteistövirkut Oy:n kehitys on ollut nousujohteista, mistä kiitos kuuluu sitkeille yrittäjille ja tehokkaalle työtiimille. Kasvu yhden työntekijän perheyrityksestä seitsemän ihmistä ympärivuotisesti työllistäväksi yritykseksi on vaatinut sekä konkreettisia tekoja, että muutoshalukkuutta.

– Jatkuva henkilökunnan tietotaidon ylläpitäminen on avannut ovia uusiin työkuvioihin niin huolto kuin siivouspuolellakin. Tämä on tuonut mukanaan henkilökunnan ja töiden lisääntymistä niin sesonkiaikoina kuin hiljaisempaankin aikaan, Virmakosket iloitsevat.

Lean-ajattelumalli apuna

Kiinteistövirkut Oy:n viimeisin uudistus liittyy niin kutsutun Lean-toimintamallin käyttöönottoon ja omaksumiseen. Pelkistetysti sanottuna kyseessä on johtamisfilosofia, jonka avulla yrittäjä ja yritys voi pyrkiä parantamaan palvelujensa laatua, kustannustehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Lean-ajattelu tarjoaa välineitä ja vinkkejä muun muassa odotusaikoihin, kuljetuksiin, ylituotantoon, varastointiin, yliprosessointiin ja muihin aikaa ja energiaa syöviin toimiin liittyen. Pääperiaatteena on se, että työtä järkeistämällä yrittäjä voi säästää sekä itseään, että aikaa.

Sirkassa pääkallopaikkaansa pitävä Kiinteistövirkut Oy on hyötynyt Lean-toimintamallin käyttöönotosta. Mallin avulla yritys voi kehittää toimintaansa yhä kustannustehokkaammaksi, asiakasystävällisemmäksi ja monipuolisemmaksi. Parhaassa tapauksessa aikaa ja energiaa säästyy, kun pakolliset välttämättömyydet eivät enää syö niin isoa osaa yrittäjien ja työntekijöiden ajasta. ”Tämän mallin omaksuminen vaatii vielä paljon perehtymistä, mutta jo nyt voimme sanoa, että se tuntuu todella kokonaisvaltaiselta toimintatavalta,” yrittäjät Marja ja Kari Virmakoski kuittaavat.

Sirkassa pääkallopaikkaansa pitävä Kiinteistövirkut Oy on hyötynyt Lean-toimintamallin käyttöönotosta. Mallin avulla yritys voi kehittää toimintaansa yhä kustannustehokkaammaksi, asiakasystävällisemmäksi ja monipuolisemmaksi. Parhaassa tapauksessa aikaa ja energiaa säästyy, kun pakolliset välttämättömyydet eivät enää syö niin isoa osaa yrittäjien ja työntekijöiden ajasta. ”Tämän mallin omaksuminen vaatii vielä paljon perehtymistä, mutta jo nyt voimme sanoa, että se tuntuu todella kokonaisvaltaiselta toimintatavalta,” yrittäjät Marja ja Kari Virmakoski kuittaavat.

– Lean on hyvin kokonaisvaltainen tapa toimia. Meillä on kuitenkin vielä paljon tekemistä, että saadaan ajatus menemään läpi koko organisaation yrityksen sisäisistä toimintamalleista aina työntekijöiden omiin toimintamalleihin asti, Kari Virmakoski korostaa.

Sesonkityöntekijöiden suuri määrä on paitsi etu, myös jonkinasteinen haaste mitä tulee uusien toimintamallien sisäistämiseen ja soveltamiseen tasalaatuisesti läpi koko työyhteisön. Kiinteistövirkut Oy:n leivissä työntekijät saavat kuitenkin tuoda omia julki muutosehdotuksia toimenkuviinsa liittyen.

– Niitä käydään läpi yhdessä ja otetaan käyttöön, jos ovat käyttökelpoisia, Virmakoski toteaa.

Itsensä ylittämistä asiakkaiden tähden

Kiinteistövirkut Oy:n tyypillisimpiä asiakkaita ovat yritykset, kiinteistöyhtiöt ja yksityiset henkilöt, joista esimerkkinä eteläsuomalainen pariskunta tai perhe. Asiakaskokemukset ovat olleet tasapuolisen hyviä puolin ja toisin. Eikä mikään ihme: yrittäjät ylittävät usein itsensä asiakkaiden toiveita täyttäessään.

Kiinteistö- ja mökkihuolintaan erikoistunut Kiinteistövirkut Oy on kasvanut yhden hengen yrityksestä seitsemän vakituista ja yli kymmenen sesonkityöntekijää työllistäväksi yritykseksi. Tulevaisuus näyttää vihreää valoa: ”Suunnitteilla on muutoksia ja uudistuksia, mutta se edellyttää kaikkien työntekijöiden panosta,” yrittäjäpariskunta Marja ja Kari Virmakoski toteaa.

Kiinteistö- ja mökkihuolintaan erikoistunut Kiinteistövirkut Oy on kasvanut yhden hengen yrityksestä seitsemän vakituista ja yli kymmenen sesonkityöntekijää työllistäväksi yritykseksi. Tulevaisuus näyttää vihreää valoa: ”Suunnitteilla on muutoksia ja uudistuksia, mutta se edellyttää kaikkien työntekijöiden panosta,” yrittäjäpariskunta Marja ja Kari Virmakoski toteaa.

– Eräällä omistajalle oli tulossa tuttavia viettämään pieniä juhlia. Kävimme petaamassa heille vuoteet ja laitoimme pullon kuohuvaa sekä kukat kortin kera pöydälle. Nämä tulivat asiakkaalle täytenä yllätyksenä, Virmakosket myhäilevät.

Iloisesti yllättyneet asiakkaat kiittelivät yrittäjiä huomionosoituksista ja lähettivät kiitokset koko henkilökunnalle.

Erään toisen kerran tapahtui niin, että huoneiston kiuas oli päättänyt ottaa lopputilin ja lakata lämmittämästä. Kauaa ei nokka tuhissut, kun Kiinteistövirkut olivat jo järjestäneet huoneistoon uuden kiukaan ja asentajan. Asiakkaiden loma jatkui ongelmitta ja lienee sanomattakin selvää: asiakkaat olivat erittäin kiitollisia nopeasta ja tehokkaasta toiminnasta.

Yhdessä uusiin haasteisiin

Levin Kiinteistövirkkujen pitkän tähtäimen tavoitteena on saada useammalle työntekijälle ympärivuotinen vakituinen työpaikka. Tähän on kuitenkin vielä muutaman kivenheiton matka, koska uusien toimintamallien juurruttaminen vaatii muutoshalukkuuta ja muutosvastarinnan murtumista.

– Kaikkien on oltava yhdessä valmiita uusiin haasteisiin, Virmakosket huomauttavat.

Tulevaisuus näyttää kuitenkin kaikkien jo tehtyjen muutosten ja edistysaskelten valossa valoisalta. Työt ovat lisääntyneet sekä sesonkiaikaan, että sen ulkopuolella mikä on johtanut lisäkäsien tarpeeseen. Henkilökuntaa on enemmän kuin ennen, samoin toimintamalleja, ideoita ja välineitä.

– Lisäksi konekannan uudistukset ja niiden huollon ylläpitäminen ovat mahdollistaneet ja taanneet yrityksellemme erilaisia uusia kohteita ulkohommiin, Virmakosket iloitsevat.

Puuhaa siis riittää Kiinteistövirkut Oy:lla ja yrittäjäpariskunnalla, jolla jälkikasvun lukumäärä on kolme ja jälkikasvun jälkikasvun lukumäärä yksi ja ikääkin yhteenlaskettuna jo yli sata vuotta.

Kiinteistövirkut Oy

– Kittiläläinen perheyritys

– Päätoiminen toimiala: Kiinteistö- ja mökkihuolinta

– Toimipaikka: Leviraitti 7 A 99130 Sirkka

– Perustettu vuonna 1990

– Alkuperäiset perustajajäsenet: Marja Virmakoski, Kari Virmakoski, Veikko Virmakoski ja Jyri Virmakoski

– Nykyiset yrittäjät: Marja ja Kari Virmakoski

– Työntekijätiimi: viisi vakituista työntekijää + 10 sesonkityöntekijää


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös