Kaupallinen yhteistyö

Autolta kysytään nyt kustannustehokkuutta – ”Ihmiset eivät enää halua ostaa liian isoja autoja”

Hyvä ajettava, edullinen ylläpidettävä, luotettava, turvallinen ja kokoonsa nähden mukava menopeli. Näin Rovaniemen autoliike Wetterin automyyjä Ilpo Kössö kuvailee uutta Hyundai i20 -pikkuautoa.

Autolta kysytään nyt kustannustehokkuutta – ”Ihmiset eivät enää halua ostaa liian isoja autoja”

Autonostajan kannalta uuden, hiljattain valikoimiin tulleen Hyundai i20 -mallin yhtenä suurena etuna voi pitää viiden vuoden mittaista, kilometrirajatonta takuuaikaa. ”Kuten pikkuautoissa muutenkin, ovat myös ylläpitokulut, kulutus ja huollot huomattavasti edullisemmat kuin isommissa ja vanhemmissa autoissa,” toteaa Rovaniemen Wetterin automyyjä Ilpo Kössö.

Konstailematon, uuden sukupolven käyttöauto Hyundai i20 on syntymästään saakka pyrkinyt pikkuautojen eturintamaan. Pyrkimys ei ole ollut turhaa: ansioiksi on kertynyt muun muassa Auto Zeitung -lehden testivoitto, Auto Bild -lehden pikkuautovertailun voitto, Iltalehden vuoden auto 2016 -titteli, Kultainen ohjauspyörä 2016 -palkinto, sekä monia muita kansainvälisiä design- ja laatupalkintoja.

Muotoilun puolesta automalli on päässyt palkinnoille muun muassa kansainvälisillä Red Dot Design Award ja Industrial Forum Design -kilpailuissa. Mutta mistä moinen, pienen ja ketterän kaupunkiauton menestys johtuu ja kielii?

Pienessä vara parempi

Ensimmäinen selitys on siinä, että pikkuautot kautta linjan näyttävät olevan entistä kovemmassa huudossa.

– Pienempien kaupunkiautojen myynti kasvaa koko ajan. Ihmiset eivät enää halua ostaa liian isoja autoja tarpeisiinsa nähden, vaan nyt halutaan kokonaiskustannuksiltaan edullisempia vaihtoehtoja, perustelee Rovaniemen autoliike Wetterin pitkän linjan automyyjä Ilpo Kössö.

Pienten autojen kulutus ja ylläpitokulut ovat luonnollisesti edullisemmat kuin isommissa autoissa. Myös hiilidioksidipäästöt ovat matalammat, mikä johtaa pienempään vuotuiseen ajoneuvoveroon ja halvempiin vakuutuksiin. Kössön mukaan pikkuautojen tekniikassa tai turvallisuudessa ei tätä nykyä ole enää suuria eroja isompiin autoihin nähden.

– Nykyiset pikkuautot ovat jo sillä tasolla, että erityisemmin enää ei tarvitse huomioida sen kummempia asioita kuin isompienkaan autojen kanssa, hän toteaa.

Turvallisuuden osalta on menty myös aimoharppauksin eteenpäin. Kössö jopa arvelee, että uusi pikkuauto voi potentiaalisesti olla jopa isompaa ja vanhempaa autoa turvallisempi ratkaisu.

Ketterä kakkosauto

Uusi Hyundai i20 on edellistä malliaan pidempi, matalampi ja leveämpi malli. Pienen ja sievän ulkomuodon ei pidä antaa pettää, sillä auto on kokonaisuutena varsin säpäkkää ja pippurista sorttia.

– Ensinnäkin i20:n tavaratila ja takatilat ovat tämän autokokoluokan suurimmasta päästä, Kössö kehaisee.

Yhdeksi i20-mallin suurimmista vahvuuksista hän mainitsee auton kokoon nähden pitkän akselivälin, joka ansiosta auto on hyvä ajaa pidemmilläkin matkoilla ja monttuisemmillakin tieosuuksilla.

"Mieluummin laittaisin uuden ja turvallisen pikkuauton kakkosautoksi, kun jonkin vanhan isomman auton, jossa menee kuukaudessa sama summa helposti pelkkiin korjauksiin ja ylläpitokuluihin, kuin vaikkapa Wetteri-Huoleton sopimuksen kautta tällaisessa uudessa autossa. Wetteri-Huoleton sopimuksen kautta uusi i20 Fresh 1.2 sisältäen toiset renkaat, huollot, rengasvaihdot ja rengashotellin 36kk sopimuksella 10tkm/vuosi ajolla maksaa noin 197€," vertailee Rovaniemen autoliike Wetterin automyyjä Ilpo Kössö.

"Mieluummin laittaisin uuden ja turvallisen pikkuauton kakkosautoksi, kun jonkin vanhan isomman auton, jossa menee kuukaudessa sama summa helposti pelkkiin korjauksiin ja ylläpitokuluihin, kuin vaikkapa Wetteri-Huoleton sopimuksen kautta tällaisessa uudessa autossa. Wetteri-Huoleton sopimuksen kautta uusi i20 Fresh 1.2 sisältäen toiset renkaat, huollot, rengasvaihdot ja rengashotellin 36kk sopimuksella 10tkm/vuosi ajolla maksaa noin 197€," vertailee Rovaniemen autoliike Wetterin automyyjä Ilpo Kössö.

Sydäntalvi kolkuttelee jo ovella, eikä mikä tahansa menopeli välttämättä pärjää Lapin tuulessa, tuiskussa ja paukkupakkasissa. Kössön mukaan moni pikkuauto, joiden kärkijoukoissa myös Hyundai i20 seisoo, pystyy kilpailemaan isompien ja etenkin vanhempien autojen kanssa hienosti myös ankarammissa olosuhteissa.

– i20 -mallissa suurimpana etuna on nopeasti lämpenevä moottori, joka takaa polttoainetaloudellisuuden kylmälläkin kelillä. Se on mukava, luotettava, turvallinen, hyvä ajaa ja edullinen ylläpitää, Kössö summaa.

Pääsääntöisesti Hyundai i20, kuten monet muutkin saman kokoluokan autot, soveltuu lyhyenmatkan ajoon kaupunkialueilla ja taajamissa. Kössö suosittelee mallia erityisesti perheiden kakkosautoksi, tai autoksi yksineläjille tai pariskunnille, joilla ei ole pieniä lapsia. Hyundai i20-mallin etu moniin muihin saman kokoluokan autoihin nähden piilee kuitenkin sen tilavuudessa.

– Se on hyvän kokoinen auto tiloiltaan myös tilapäisesti pidempiä matkoja ajaville, Kössö huomauttaa.


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös