Kaupallinen yhteistyö

40 vuotta vapaa-ajan kauppaa

Pyöreitä vuosia täyttävässä Tornion Intersport Mäkimaassa ei kärsitä keski-iän kriisistä. Päinvastoin, sporttisuudesta on tullut trendi ja seuraavalle vuosikymmenelle lähdetään innostunein mielin. Synttäreiden kunniaksi pannu on kuumana koko perjantain.

40 vuotta vapaa-ajan kauppaa

Intersport Mäkimaan henkilökunta on motivoitunutta ja innolla mukana kehittämässä yritystä. Hyvän työilmapiirin myötä myös asiakkaat viihtyvät.

Vuonna 1976 Ahti Mäkimaa myi ensimmäisen moottorisahansa kotitalonsa piharakennuksesta. Pian valikoima kasvoi ruohonleikkureilla ja polkupyörillä. Ensimmäisessä liikehuoneistossa Tornion keskustassa oli tilaa 50 neliötä.

40 vuotta myöhemmin myymälästä on tullut Intersport. Liikkeen koko ja tuotevalikoima ovat moninkertaistuneet.

Lähes kolmekymmentä vuotta yrityksessä työskennellyt tytär Minna Mäkimaa on ottanut yrityksen ohjat käsiinsä. Pikkusisko Johanna Eskelinen on hänkin työskennellyt perheyrityksessä lähes 20 vuotta. Vanhin sisarista Jaana Pyyny on yrittäjänä Kemin Intersportissa.

Minna on aina viihtynyt parhaiten asiakkaiden parissa. Torniolaiset Kerttu ja Assi Kannala ostivat tällä kertaa tyttärelle pari uutta hupparia ja juoksuhousut.

Minna on aina viihtynyt parhaiten asiakkaiden parissa. Torniolaiset Kerttu ja Assi Kannala ostivat tällä kertaa tyttärelle pari uutta hupparia ja juoksuhousut.

Ahti käy edelleen päivittäin katsomassa miten kauppa käy ja vaimo Helli pitää huolen siitä, että kahvipöydässä riittää pullaa. He ovat seuranneet viime vuosien kehitystä mielissään. Intersport Mäkimaa tunnetaan edelleen ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja laajasta valikoimasta, mutta moni asia on heidän päivistään muuttunut. Yritys on nyt aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa ja monet asiakkaista bongaavat tarjoukset ja kampanjat ensimmäisenä sieltä. Asiakas voi myös  varata tuotteet verkosta click&collect palvelusta ja noutaa ne liikkeestä.

Koko ala on hyvässä nosteessa.

Monta sukupolvea asiakkaita

Pyörät, joita oli valikoimissa jo yrityksen alkuaikoina, ovat nykyään yksi tärkeimmistä lumettoman ajan tuotteista.

Ensimmäisistä myydyistä pyöristä kehitys on ottanut aimo harppauksen eteenpäin.

– Haluamme pysytellä ajan hermolla ja siksi kaupasta löytyvät aina viimeisimmät mallit ja uutuudet, Minna sanoo.

Ahti Mäkimaa piipahtaa liikkeessä edelleen päivittäin tekemässä pyöräkauppaa.

Ahti Mäkimaa piipahtaa liikkeessä edelleen päivittäin tekemässä pyöräkauppaa.

Näin keväällä, kun pyörätiet alkavat paljastua lumen alta, pyöräkauppa käy kuumana. Minnasta on hienoa, että myymälässä käy jo kolmatta sukupolvea asiakkaita.

– Asiakkaat tuntevat meidät ja luottavat siihen, että täältä saa hyvää palvelua. Joku saattaa sanoa että hänen ensimmäinen pyöränsä on ostettu meiltä ja nyt hän on ostamassa pyörää omalle lapselleen.

Nelikymppisenä on hyvä katsoa tulevaisuuteen. Se näyttää valoisalta. Sporttisuus on muotia ja se näkyy myös pukeutumisessa. Töihin on mukava tulla.

– Meillä on täällä mahtava työporukka ja hyvä tekemisen meininki. Töitä on paljon, mutta olen aina tykännyt, että tämä on sitä mitä haluan tehdä. Tulen tänne kuin toiseen kotiini, Minna sanoo.

 


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös