Äijät oppivat uusille elämäntavoille

Viime lokakuussa yksitoista rovaniemeläistä maalausalalla työskentelevää miestä aloitti elämäntaparemontin. Tarve sille oli suuri, sillä äijät olivat ylipainoisia, liikkuivat vähän tai eivät ollenkaan, söivät huonosti ja kärsivät monenlaisista vaivoista alkavasta diabeteksesta jatkuviin jalkakipuihin. Väsymys painoi jokaista. "En saanut kunnolla sidottua omia kengännauhojani ylipainon ja jalkakipujen takia. Kun menin töihin, aloin kohta jo odottaa, että milloin tämä loppuu", 55-vuotias maalausurakoitsija Reijo Heino kertoo. "Nyt oli viimeinen hetki aloittaa elämäntaparemontti. Me ollaan kaikki viidenkympin hujakoilla, työvuosia on vielä paljon edessä ja jaksaa pitäisi, niin töissä kuin muutenkin elämässä", toteaa puolestaan Tapio Ylipaavalniemi, joka työskentelee projektimyyjänä Rovaniemen Värisilmässä. Aloitteen remonttiin ryhtymisestä teki Värisilmä Rovaniemen toimitusjohtaja Matti Poikajärvi. Hän tiedusteli talon myyjiltä ja yhteistyötä heidän kanssaan tekeviltä maalausalan yrittäjiltä, löytyisikö heiltä kiinnostusta osallistua yhteiseen projektiin. Ryhmä saatiin kasaan helposti - moni oli jo pitempään miettinyt miten saada elintavat kuntoon ja olo mukavammaksi. "Oli helppo lähteä mukaan, kun kaikki ryhmän jäsenet olivat tuttuja. Ei tarvinnut hävetä mitään ja koki alusta asti kuuluvansa joukkoon sellaisena kuin on", Reijo sanoo. Varsinaisen remontin arkkitehdit löytyivät Santasport Lapin urheiluopistosta. Ohjelman suunnittelusta vastasi Tommi Hyvönen, ja miehet otti ohjaukseensa liikunnanohjaaja-hyvinvointivalmentaja Johanna Alppi sekä liikunnanohjaaja-fysioterapeutti Maaret Pitkänen. Luvassa ei ollut mitään pientä pintaremonttia vaan kokonaisvaltainen kehonkatsastus ja saneeraus. "Asetimme tavoitteeksi, että osallistujien motivaatio saadaan sille mallille, että he huomaavat, miten liikunta ja terveelliset elämäntavat aidosti auttavat jaksamaan paremmin sekä työssä että arjessa", Johanna kertoo. Ensin tehtiin alkutestit, jotta nähtiin mistä tarkalleen ottaen lähdettäisiin liikkeelle. Polkupyöräergometritesteillä kartoitettiin sydän- ja verenkiertoelimistön tilanne, kehonkoostumusmittauksella muun muassa lihasten ja rasvan suhde kehossa. "Kestävyyskunto oli kaikilla huono. Hengitys- ja verenkiertoelimistö oli heikolla hapella. Keskusteluissa selvisi, että useimmille työpäivä oli vain selviytymistä, virtaa ei ollut", Johanna sanoo. Kahdeksan kuukauden aikana ryhmä kokoontui viikoittain tiistaitreeneihin sekä kerran kuussa kuuden tunnin mittaisiin lähipäiviin. Tiistaisin kokeiltiin erilaisia liikuntamuotoja, joista moni oli ryhmälle vieraita. "Esimerkiksi lumikenkäily, Crossfit ja Zumba olivat uusia lajeja. Zumbatunnille ryhmä tosin eksyi aikataulusekaannusten takia, mutta kokemus oli remonttireiskoille hyvä", Johanna sanoo. "Zumba oli paras erehdys ikinä", Reijo nauraa päälle. Muita viikkotreenien liikuntamuotoja olivat esimerkiksi kahvakuulatunnit, kuntonyrkkeily, spinning, sulkapallo, hiihto, kuntopiirit ja sauvakävely. "Olen entinen aktiiviliikkuja, joka on passivoitunut vuosien saatossa. Ryhmässä treenaaminen oli mahtavaa, sitä oikein odotti tiistaitreenejä. Kerran olin Helsingissä lentokentällä ihan hermona, että ehdinkö treeneihin. Laittelin viestejä pojille, että tulossa ollaan, odottakaa minua", 49-vuotias maalausalan yrittäjä Antti Laitila hehkuttaa. Lähipäivinä oli hyvinvointi- ja ravintovalmennusta sekä muita asiantuntijaluentoja muun muassa selän hyvinvoinnista ja ergonomiasta. Ravintovalmennus aloitettiin perusasioista: osallistujat pitivät kirjaa vedenjuomisestaan ja saivat vinkkejä ruokailutottumuksiinsa koskien ruokailujen annoskokoja, ateriarytmejä ja etenkin ravinnon laatua. "Ruokavaliosta ei puhuttu niin, että syö kasviksia kun ne ovat sinulle hyväksi, vaan avattiin sitä miksi ne ovat hyviä sinulle, mitä ne tekevät kropallesi ja mielellesi", Johanna kertoo. "Ohjaajalle nautinnollisimpia hetkiä olivat lauantaisin käydyt keskustelut, kun miehet kertoivat hoksauksistaan. He olivat valtavan omatoimisia, tutkivat kaupan hyllyjä aivan eri silmin ja jakoivat havaintojaan. Heille syntyi intohimo selvittää asioita." Jääkaapin sisältö onkin remontin myötä muuttunut radikaalisti ja pysyvästi. "Jos nyt yritän syödä kerralla yhtä paljon kuin ennen, tulee vain huono olo", lounasbuffettien kauhuasiakkaaksi itseään kutsuvat Reijo sanoo. "Minä julistin aina uutta ruokaevankeliumia kotona lauantailuentojen jälkeen", Antti nauraa. Syömistottumusten muuttuminen ja liikunnan ilon löytyminen ovat aikaansaaneet äijissä huikeita tuloksia. Painoa on tiputettu kymmeniä kiloja, lääkityksiä on voitu jättää pois - miesten elämänlaatu ja jaksaminen ovat parantuneet valtavasti. "Ensimmäisen kuukauden aikana minulla putosi paino kymmenen kiloa. Olihan se uskomatonta", Reijo sanoo. "Parasta oli se, ettei tarvittu mitään poppaskonsteja. Aloin vain liikkua ja katsoa vähän mitä laitan suuhuni. Ihan perusjuttuja." Johanna Alppi korostaa, että kyseessä ei ole laihdutusprojekti, vaikka paino on kaikilla osallistujilla pudonnut. "Kyse on terveiden elämäntapojen opettelusta, jonka sivutuotteena myös laihtuu." Remontin edetessä miehet alkoivat huomata arjen toimintojen helpottuvan. Istuminen, seisominen, käveleminen tai kyykkyyn meneminen eivät olleetkaan enää niin vaivalloisia. Alkoi muodostua ymmärrys siitä, ettei ole aivan normaalia, jos koko ajan väsyttää. "Hoksauksia alkoi tulla ihan ensimmäisistä viikoista lähtien", Johanna myhäilee. Jotta remontissa löydetyistä asioista tulisi pysyvä elämäntapa, tarvitaan mielenlujuutta. Sitäkin miehet opiskelivat. "Esimerkiksi kerran kävimme avannossa. Siinä kävi hyvin ilmi tämän ryhmän periksiantamattomuus. Kaikki uivat", Johanna kertoo hymyillen. Ryhmässä tekemisen sosiaalinen ulottuvuus ja myönteinen ryhmäpaine olikin miesten mielestä merkittävin motivoija koko projektissa. "Ei voinut, eikä halunnut jäädä treeneistä pois. Se tahtotila, joka syntyi, se halu päästä treenaamaan, oli ihan ihme juttu", Tapio Ylipaavalniemi toteaa. "Koko tämä aika ja tämä ryhmä ovat olleet parasta. Se myönteinen kilpailuhenki, että jos tuo menee niin minä menen myös. Kukaan ei nurissut mistään, ei edes silloin, kun työpäivän jälkeen mentiin treenaamaan kaatosateeseen", Reijo kertoo. "Nyt lenkkeilen kelillä kuin kelillä. Vaikka kolmenkymmenen asteen pakkasessa!" Ainakin osa miehistä jatkaa kuntoilua yhdessä myös kesän ajan. Syksyllä suurin osa heistä jatkaa projektin kakkosvaiheessa, jossa vaatimustasoa kiristetään hieman. Reijo Heino: Paino putosi yli 30 kiloa 55, maalausalan yrittäjä LÄHTÖTILANNE Paino 131,5 kg. Söi valtavia ruoka-annoksia aiheuttaen paheksuntaa lounasbuffetissa. Nukkui päiväunet usein, koska oli niin väsynyt. Kärsi jatkuvista jalkakivuista ylipainon takia - ei saanut kunnolla sidottua omia kengännauhojaan. Söi verenpainelääkkeitä. HAASTAVINTA Alussa se, että vaikka työpäivän jälkeen väsytti, sai silti raahattua itsensä ryhmän kokoontumiseen. MIELUISINTA "Tällä porukalla yhdessä tekeminen on ollut koko homman suola. Sitä ei voi sanoin kuvailla kuinka mahtavaa tämä on ollut!" TILANNE NYt Paino 99 kg. Syö pienempiä annoksia 2-3 tunnin välein. Pyrkii käymään lenkillä vähintään viisi kertaa viikossa "kerrallaan vähintään tunnin ja aina niin, että paita kastuu". Jalkakivut ovat entistä elämää. Ei tarvitse päiväunia, vaan virtaa riittää aamusta iltaan: "Iltalenkin jälkeen saatan hakata vielä halkoja tunnin pari." Ei tarvitse enää verenpainelääkkeitä, verensokeriarvot puolittuneet. MITÄ JATKOSSA Mukaan syksyn Level 2 -projektissa: "Pakko se on. Kipinä on syttynyt ja sitä on pidettävä nyt yllä." Antti Laitila: Jääkaapin sisältö muuttui 49, maalausalan yrittäjä LÄHTÖTILANNE Paino 91 kg. Harrasti liikuntaa satunnaisesti, korkeintaan kerran viikossa. Polvet huonossa kunnossa. Jaksaminen töissä oli heikkoa. HAASTAVINTA Kolmen kuukauden kohdalla tuli seinä vastaan jaksamisen kanssa, mutta "porukka työnsi seinän yli". MIELUISINTA Osallistuminen Napapiirin Hiihtoon (20km), jossa alitti tavoiteaikana puolella tunnilla. "Viime syksynä ei olisi ollut puhettakaan, että voisin osallistua. Ei sellaista voinut edes kuvitella!" TILANNE NYt Paino 85 kg. Lenkkeilee ja pyöräilee sekä kahvakuulailee kolmesti viikossa. Venyttelee iltaisin. Ei tarvitse enää viikonloppujen päiväunia. Jääkaapin sisältö muuttunut pysyvästi - kasvisten osuus lisääntynyt radikaalisti. Kokonaisvaltainen hyvinvointi lisääntynyt merkittävästi ja polvet ovat kunnossa! MITÄ JATKOSSA Syksyllä osallistuminen Level 2 -projektiin, jossa kiristetään vaatimustasoa. Ismo Flinck: Työnteko sujuu energisesti 49, maalausalan yrittäjä LÄHTÖTILANNE Paino 122,3 kg. Parkkipaikan läpi autoon käveleminen oli ainoa liikuntaharrastus. "Työterveyslääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa: alat syödä diabetes-lääkkeitä tai alat liikkua." HAASTAVINTA Seinäkiipeily, koska kärsii lievästä korkeanpaikan kammosta - "Siinä vetivät jalat setsuuria." "Siinä vetivät jalat setsuuria." MIELUISINTA "Kuntopiiri oli liikuntaa minun makuuni, siitä tykkäsin." TILANNE NYt Paino 91,9 kg. Lenkkeilee ja aikoo alkaa maastopyöräillä - osti juuri pyörän. Kaikki liikkuminen on helpompaa ja työnteko sujuu energisesti. Veriarvot ovat kuin nuorella miehellä, ei tarvitse lääkkeitä. MITÄ JATKOSSA Lähtee mukaan Level 2 -ryhmään, jotta saa pitempiaikaisen tuen: "Haluan varmistaa, ettei tule sitä kuuluisaa romahdusta. Haluan saada elämänrytmini varmasti tasaiseksi." Tapio Ylipaavalniemi: Parasta sitten lasten syntymien 55, projektimyyjä LÄHTÖTILANNE Paino 103,8 kg. Ei harrastanut mitään liikuntaa peruskävelyn lisäksi. Yleinen jaksaminen heikkoa. Verenpaineet olivat koholla. "Oli tunne, että jotain on tehtävä niin fyysiselle kuin psyykkisellekin olotilalle." HAASTAVINTA "Ei minulla ollut tässä haasteita. Tämä oli vain asenteesta kiinni ja se oli minulla alusta asti hyvä, kiitos ryhmäläisten ja kotiväen antaman kannustuksen." MIELUISINTA Hiihtämisestä innostuminen ja sen kautta luonnossa liikkumisen riemun löytäminen. "Tämä on niin iso juttu, että voin sanoa sen olleen parasta mitä minulle on tapahtunut sitten lasteni syntymien." TILANNE NYT Paino 93,1 kg. Pitää päiväkirjaa liikkumisestaan: käy 3-4 kertaa viikossa lenkillä, kuntosalilla tai kahvakuulailemassa. Elämänlaatu parantunut ja jaksaminen niin töissä kuin elämässä muutenkin lisääntynyt merkittävästi. MITÄ JATKOSSA "Paljon on vielä tehtävää, mutta suunta on hyvä." Lähtee mukaan syksyllä alkavaan, vaatimustasoltaan kovempaan Level 2 -projektiin. Anne Torvinen Lisätietoja Santasportin tarjoamista räätälöidyistä hyvinvointiohjelmista: Tommi Hyvönen, tommi.hyvonen@santasport.fi, p. 020 798 4224.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Lue myös