Kirsikkakukkien maa ja länsi kohtaavat

Näyttely Fairly North. Nykytaidetta Japanista, Ruotsista ja Suomesta Galleria Valossa, Arktikumissa 9.2. saakka. Avoinna: ti ? su 10-18. Lapin taiteilijaseura on tuottanut näyttelyn, jossa Skandinavia ja kirsikankukkien itä kohtaavat. Näyttelyn kuraattori Koji Tada on kutsunut lappilaisia taiteilijoita Northern Arts Collaboration -näyttelyyn Hokkaidoon. Kyse on siis rehellisestä vastavierailusta. Näyttelyn erikoisin anti löytyy videoteoksesta. Nurkkahuoneessa pyörii Rieko Ouchin tummasävyinen Megalophobia sekä perusviettien äärellä askarteleva Erectile dysfunction Adam & lecherous Eve. Esitystapa noudattaa japanilaisen sarjakuvan mangan perinteitä. Video vangitsee omalaatuisella tunnelmallaan. Mutta muuten näyttelyn teokset törmäilevät toisiinsa. Japanilainen näkemys käsitteellisemmästä taiteesta jää Yoshinori Arain Soft Landing to Field in Rovaniemi -rakennelman varaan. Aasiassa on tehty vuosikymmeniä laadukasta nykytaidetta, joka ei kumarra länsimaiseen suuntaan. Hiroko Tsuchimoton Cross Stitches pohtii emigrantin identiteettiä kankaankudonnan kautta. Seisahtuneella kameralla kuvattu teos on liian viipyilevä, joskin osuvasti pohdiskeleva. Lähes kaikilla näyttelyn taiteilijoilla on molemminpuolista kokemusta työskentelystä toisella puolella maapalloa. Selkein vuoropuhelu syntyy yllättäen rovaniemeläisen Tom Engbomin ja Torniossa asuvan John Courtin teosten välillä. Courtin metallin kiiltävät sanataulut muistuttavat japanilaisia seinäkirjoituksia. Engblomin veistoskokonaisuus September liputtaa kuin taisteluun syöksyvä samuraiarmeija. Vaikka lähtökohta koostuu mielenkiintoisista palikoista, ne ovat Galleria Valossa hajallaan. Rovaniemeläisen taiteilijapariskunnan Ninni ja Tuomas Korkalon New Forest II on kuin suora kädenojennus kohti itäistä kulttuuria. Teos on syntynyt viime syksynä Etelä-Koreassa Yatoo-i ? ympäristötaidetapahtumassa. Tässä suhteessa Tuomas Korkalon oma maalaussarja Macabre Play of Colors II tuo poikkeavalla esitystavallaan kokonaisuuteen potkua. Monet länsimaiset tekijät hakevat aasialaisesta kulttuurista pikkutarkkaa ja mielen sopukoihin sukeltavaa esitystapaa. Vastaavasti Tomomi Imada näkee kalligrafian tienä abstraktiin maisemaan. Näyttelystä jää puuttumaan mielenkiintoinen kulttuurillinen ristiriita. Herkemmät teokset kuten piirrokset ja grafiikka jäävät taistelemaan elintilasta. Richard Kautto


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Lue myös