Terveys

Oletko aina tehnyt lumityöt väärin? - Lumityöt ovat tehokasta hyötyliikuntaa, ota talteen tekniikkavinkit

Jukka Manninen
Oletko aina tehnyt lumityöt väärin? - Lumityöt ovat tehokasta hyötyliikuntaa, ota talteen tekniikkavinkit

Ota maltillinen lumikuorma lapioon tai kolaan kerrallaan.

Lumenluonti on parhaimmillaan tehokasta koko kehon arkiliikuntaa. Lumityöt kannattaa tehdä oikealla tekniikalla ja sopivilla välineillä.

Ennen aamuisia lumitöitä on hyvä verrytellä ja näin valmistella kehoa työhön. Lumitöitä tehdessä kannattaa keskittyä työasentoihin. Alaselässä tulisi säilyttää luonnollinen notko ja kallistaa ylävartaloa tarvittaessa lonkista eteenpäin. Ergonomian kannalta lumen työntäminen on lapioimista parempi vaihtoehto.

–Kun lunta työnnetään kolalla, voidaan hyödyntää koko vartalon lihasvoimaa ja selkä pysyy suorana eteenpäin. Lapioidessa lumen heittovaiheessa selkää kierretään yleensä voimakkaasti, mikä saattaa yhdessä lumikuorman kanssa rasittaa selkää. Tämän vuoksi lumen työntäminen on suositeltavampaa selkäkipuiselle. Myös kolatessa tulisi pitää keskivartalo napakkana ja hyödyntää jalkojen lihasvoimaa, vinkkaa selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Keskity tekniikkaan

•Käytä lumitöissä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa. Koeta pitää niska-hartiaseudun lihakset rentoina. Ota maltillinen lumikuorma lapioon tai kolaan kerrallaan.

•Kun nostat lunta, säilytä alaselän luonnollinen notko, jousta lonkista ja polvista, ja tee nostotyö jalkojen lihaksilla. Pidä taakka mahdollisimman lähellä vartaloa.

•Ennen kuin heität lumen lapiosta, käännä koko vartalo heittosuuntaan jaloista lähtien. Näin heitto on hallitumpi ja kuormitus jakautuu tasaisemmin koko kehoon.

•Vaihtele kätisyyttä lunta lapioidessa, jotta vartalon lihakset kuormittuvat tasapuolisesti.

Lumitöissä myös työvälineillä on väliä. Oikeanmittainen lumilapio yltää kainaloon. Liian pitkä varsi tekee työstä raskaampaa ja liian lyhyt varsi muuttaa työskentelyasentoa kumaraksi rasittaen alaselkää. Jos lihakset kipeytyvät äkkiseltään lumenluonnista, niiden palautumista voi auttaa liikkuvuusharjoituksilla seuraavana päivänä.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös