Mainos

Apu­Lap­pi auttaa löy­tä­mään oikeat apu­vä­li­neet – ”Tär­kein­tä apu­vä­li­neen käytön kan­nal­ta on se, että asiakas tuntee sen omak­seen”

ApuLappi eli Lapin Apuvälinepalvelu on erikoisliike, joka myy ja valmistaa yksilöllisiä apuvälineitä. Yritys toimii Rovaniemeltä käsin, mutta kiertää myös ympäri Lappia.

”Soita ja varaa aika rohkeasti, jos epäilet, että tarvitset tukea arkeen”, toteavat ApuLapin yrittäjä, apuvälineteknikko Kaisa Repo, jalkaterapeutti Katriina Valta ja fysioterapeutti Sari Juopperi hymyillen.
”Soita ja varaa aika rohkeasti, jos epäilet, että tarvitset tukea arkeen”, toteavat ApuLapin yrittäjä, apuvälineteknikko Kaisa Repo, jalkaterapeutti Katriina Valta ja fysioterapeutti Sari Juopperi hymyillen.

Tärkeintä apuvälineen käytön kannalta on, että asiakas tuntee sen omakseen. Tämän vuoksi ApuLapissa apuvälineen valinta tehdään aina yksilöllisesti ja asiakaslähtöisesti, ottaen huomioon asiakkaan toimintakyvyn, elämäntilanteen sekä esteettiset mieltymykset.

– Aivan aluksi tutkimme ja mittaamme. Jos tuotteet löytyvät suoraan hyllystä, niin pääsemme heti sovittamaan erilaisia apuvälinevaihtoehtoja ja teemme käyttöönotto-ohjauksen yhdessä asiakkaan kanssa, kertoo ApuLapin yrittäjä, apuvälineteknikko Kaisa Repo, jonka vastuualueet yrityksessä ovat erityisjalkineet, yksilölliset ortoosit sekä tukipohjalliset.

– Toisinaan apuväline kuitenkin valmistetaan yksilöllisesti mittauksen perusteella. Tällaisia apuvälineitä ovat muuan muassa erityisjalkineet, tukipohjalliset ja painevaatteet. Apuvälineet valmistetaan osittain tässä omalla pajallamme ja osittain alihankkijoidemme kautta, Repo jatkaa.

Itsemaksaville asiakkaille ApuLapista löytyy laaja valikoima kävelykeppejä, rannetukia, nilkkatukia, niskatukia, selkätukia ja jopa tyrävöitä. Käytännössä tuotteita kaikkiin niveliin, joita voi tukea.

– Asiakasta ei saa motivoitua käyttämään tuotetta, jos myymme sen kysymättä, miten hän toimii arjessa, liikkuu ja harrastaa. Emme halua myydä tuotetta sinne kaapin pohjalle, muistuttaa fysioterapeuttina yrityksessä toimiva Sari Juopperi, jonka vastuualueet ovat painevaatteet, lasten ja nuorten jalkineet sekä valmisapuvälineet.

ApuLapilla on blogi nimeltä ”Liikuttavia apuvälineitä ja hidasta palvelua”. Nimen takana on ajatus hitaan palvelun kääntämisestä positiiviseksi asiaksi. ”Pyrimme varaamaan asiakkaalle aina kunnolla aikaa. He ovat tottuneet, että terveydenhuollossa on usein kiire, mutta täällä meillä voi hengähtää ja saa asian selitettyä rauhassa. Tällöin voi ilmetä monia asioita, jotka vaikuttavat apuvälineen käyttöön, kuten, miten asiakas liikkuu ja miten ongelma vaikuttaa arkeen. Pystymme näin helpommin valitsemaan, minkälaista apuvälinettä lähdemme hankkimaan.”
ApuLapilla on blogi nimeltä ”Liikuttavia apuvälineitä ja hidasta palvelua”. Nimen takana on ajatus hitaan palvelun kääntämisestä positiiviseksi asiaksi. ”Pyrimme varaamaan asiakkaalle aina kunnolla aikaa. He ovat tottuneet, että terveydenhuollossa on usein kiire, mutta täällä meillä voi hengähtää ja saa asian selitettyä rauhassa. Tällöin voi ilmetä monia asioita, jotka vaikuttavat apuvälineen käyttöön, kuten, miten asiakas liikkuu ja miten ongelma vaikuttaa arkeen. Pystymme näin helpommin valitsemaan, minkälaista apuvälinettä lähdemme hankkimaan.”

Yhteenpuhaltava tiimi

ApuLappi on toiminut lähes 10 vuoden ajan Lapin alueella. Tiimiin kuuluu tällä hetkellä Revon ja Juopperin lisäksi jalkaterapeutti Katriina Valta, jonka vastuualueeseen kuuluvat erityisesti Rovaniemellä asioivat tukipohjallis- sekä kenkäasiakkaat.

– Vaikka meillä jokaisella on eri ammattinimikkeet, teemme paljon keskenämme yhteistyötä. On hienoa, että katsomme jokainen asioita hieman eri vinkkelistä, Valta kommentoi.

ApuLapin työntekijät ovat päivittäin yhteydessä myös Lapin alueen fysioterapeutteihin ja lääkäreihin. Asiakkaina on muuan muassa monia pitkäaikaiskuntoutujia, joten ApuLappi pyrkii tekemään mahdollisimman paljon moniammatillista yhteistyötä.

– Olemme saaneet hyvää palautetta siitä, että opastamme apuvälineiden käytössä ja meillä on laaja kokonaisnäkemys palvelupoluista niin kunnallisella kuin erikoissairaanhoidon puolella.

– Esimerkiksi erään asiakkaan sisarentytär tuli kysymään tädille polvitukea. Kerroimme, että itse asiakkaan tulisi olla mukana, jotta pystymme mittaamaan ja kokeilemaan erilaisia malleja. Kyseltyämme lisää ilmeni, että täti oli ohjattu polvituen hankintaan hoitavan fysioterapeutin toimesta. Arvelimme, että täti olisi oikeutettu saamaan polvitukea varten maksusitoumuksen veteraanikuntoutuksen kautta, sillä ne rahat on tarkoitettu juuri toimintakyvyn ylläpitoon. Asiakkaalta tuli lopulta iloiset kiitokset, kun ohjasimme koko palvelupolun läpi ja täti sai meiltä toimivan polvituen, Repo muistelee hymyillen.

Nykyisin ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa tietokonepäätteillä niin vapaa-ajallaan kuin työpaikoillaan. Tällöin rannetuki hiirikädelle voi olla oiva ratkaisu. ”Meiltä löytyy useampia eri rannetukimalleja. Mittaamme ja testaamme erilaiset tuet, jotta asiakas löytää omaan käyttöön sopivimman vaihtoehdon.”
Nykyisin ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa tietokonepäätteillä niin vapaa-ajallaan kuin työpaikoillaan. Tällöin rannetuki hiirikädelle voi olla oiva ratkaisu. ”Meiltä löytyy useampia eri rannetukimalleja. Mittaamme ja testaamme erilaiset tuet, jotta asiakas löytää omaan käyttöön sopivimman vaihtoehdon.”

Apuväline arjen avuksi

Kiitos laajojen tavarantoimitusverkostojen on ApuLapin apuvälinevalikoima kattava ja monipuolinen. Kaikilla tuotteilla on sopivuustakuu. Jos asiakas huomaa apuvälinettä käyttäessään ongelmia, ApuLapissa toivotaan, että hän ottaisi heti yhteyttä.

– Meille voi soittaa, sopia ajan ja tulla käymään. Kiireestä riippuen tapaamisaika voi olla mahdollista sopia jo samalle päivälle, Repo sanoo.

Rovaniemen toimipisteen lisäksi ApuLapin henkilökunta on tavattavissa Lapin suurimmissa kuntakeskuksissa noin kerran kuukaudessa.

– Voit sopia ajan ja tulla keskustelemaan juuri sinulle sopivista ratkaisuista. Tervetuloa!

Infoboksi:

Lue lisää ApuLapin palveluista ja tuotteista >>

Tutustu ApuLapin blogiin ”Liikuttavia apuvälineitä ja hidasta palvelua” >>