Kaupallinen yhteistyö

Näin teet vaikuttavaa vaalimainontaa

Näin teet vaikuttavaa vaalimainontaa

Lähestymme jälleen erittäin tärkeää aikaa, jossa tehdään valintoja, jotka vaikuttavat kaikkien suomalaisten elämään. Iso joukko ihan tavallisia lappilaisia ihmisiä on päättänyt ottaa erittäin merkittävän askeleen kohti paikallisen vaikuttajan roolia lähtemällä ehdolle kuntansa luottamustehtävään.

Valituksi tuleminen vaatii kuitenkin paljon työtä, viestintää ja markkinointia, sillä vaaleissa on Lapissa ehdolla noin 1300 ehdokasta yhteensä 21 kunnassa. Oman viestin ja sanoman esilletuominen lyhyesti, ytimekkäästi ja mieleenpainuvasti on erittäin tärkeää. Jokainen ehdokas miettii varmasti, kuinka tehdä vaalimainonnastaan niin vaikuttavaa, että ihmiset ymmärtäisivät tärkeän sanoman ja äänestävät ehdokasta.

Vaikuttavaa markkinointia voi tehdä usealla tehokkaalla tavalla, eikä vaalimainonnan tarvitse olla vaikeaa tai kallista.

Mistä kannattaa aloittaa?

– Tärkeintä on lähteä liikkeelle sanomasta, kertoo Alma Median Lapin mainosmyynnin johtaja Henri Mattinen.

– Miettiä, miten vaikuttaa vastaanottajaan, tässä tapauksessa äänestäjään. Sanoman määrittelyssä tulee pystyä kiteyttämään olennainen ja olla tarpeeksi konkreettinen.

Ole siis informatiivinen. Kerro selkeästi arvot, joita kannatat ja joiden puolesta puhut. Mitä asioita aiot valtuustossa ajaa? Miksi juuri sinua kannattaa äänestää? Anna yleisölle kosketuspintaa ja he tarttuvat siihen.

– Vaalimainonta on keino tuoda oman kunnan tärkeimmät teemat esiin voimakkaasti jo ennen vaaleja. Kuntapäättäjäksi valittu tulee valtuustokaudellaan vaikuttamaan kaikkien oman kuntansa alueella asuvan päivittäiseen elämään, mutta jo ehdokkuus on tärkeä tehtävä, joka kannattaa ottaa tosissaan, lisää Mattinen.

Tämän vuoksi vaalimainontaan kannattaa satsata – sekä laadullisesti että määrällisesti ja niin voimakkaasti kuin se resurssien puitteissa on mahdollista.

Jää mieleen

Ilmoituksesta katsotaan ensin kolme pääasia: kuva, otsikko ja ehdokkaan nimi. Sanoma ja kuva kuuluvat yks yhteen. Nämä muodostavat mainonnan visuaalisen vaikuttavuuden, joten ole tarkkana. Hyvällä kuvalla voit erottua muista ja jäädä mieleen, mutta huomioi myös johdonmukainen ulkoasu kaikessa viestinnässäsi.

– Koska kyseessä on henkilövaalit, ei voi myöskään unohtaa aitoutta ja persoonallisuutta, muistuttaa Mattinen.

Kun olet saanut paketoitua viestisi vaikuttavaan kokonaisuuteen, siirtyy painopiste viestin näkyvyyteen. Miten saada välitettyä mainos oikeaan kohderyhmään, oikeassa mediavälineessä? Haluat vaikuttaa äänestäjiin koko kampanjan ajan, sillä noin puolet tekee päätöksensä ennen ennakkoäänestyksen alkamista ja kolmannes ennakkoäänestyksen aikana.

– Vaikuttavan vaalimainonnan suunnitteluun kuluu oleellisesti oikea ajoitus kaikelle mainonnalle ja viestinnälle, sekä tarpeeksi laaja ja laadukas mediaympäristö, sanoo Mattinen.

– Koska ihmisten median käyttö ja suhtautuminen siihen on muuttunut viimeisen neljän vuoden aikana valtavasti, voidaan varmasti sanoa, että aidosti vaikuttavaan mainontaan ei koskaan riitä vain yksi kanava.

Lapissa Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat, Uusi Rovaniemi, Lounais-Lappi ja Alma-verkosto muodostavat mediakokonaisuuden, joka tavoittaa yhdessä noin 90% kaikkien Lapin kuntien äänestäjistä joka viikko.

– Tärkeää viestiä on turha yrittää välittää sellaisissa mediavälineissä, jota ei vastaanottajien mielissä koeta asiayhteyteen sopiviksi tai tärkeiksi. Suomalaisten ja myös lappilaisten ihmisten mielestä tärkein ja vaikuttavin media on sanomalehti ja sen digitaaliset kanavat, toteaa Mattinen.

Kun paikallisesti tapahtuu, ihmiset tulevat ensimmäisenä oman tutun ja tärkeän median pariin.

Valtakunnallista paikallisesti

Näkyvyyttä voi ja kannattaa kohdentaa myös valtakunnallisiin medioihin esimerkiksi Alma-verkoston kautta. Ehdokas voi näkyä esimerkiksi Iltalehdessä vain sillä alueella, jossa haluaa vaikuttaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että liian tiukka kohdentaminen rajaa yleisöä ja tavoittavuutta helposti liikaa.

Mitä useammista kanavista mainontaan törmää, sitä parempi muistijälki äänestäjälle jää. Sanomalehdessä ja näköislehdessä pääset äänestäjän päivään heti aamupalapöydässä ja mobiilimainoksesi huomataan työmatkalla. Verkkosivuilla mainos muistuttaa uudelleen työpäivän jälkeen.

– Voimme tarjota ehdokkaalle kaikki mainonnan muodot perinteisestä lehtimainonnasta, digiratkaisuihin ja videomainontaan avaimet käteen periaatteella, monen mielestä yllättävänkin edullisesti, lisää Mattinen.

– Jos et ole varma, kuinka aloittaa toimiva vaalimainonta, ota yhteyttä media-ammattilaisiimme, jotka tietävät varmimmin, miten hyödyntää kunkin median parhaat puolet kustannustehokkaasti, kehottaa Mattinen ja jatkaa:

– Mainonnalla voi tehdä suuren vaikutuksen. Millä tavoin sinä haluat vakuuttaa?

 

 

1. Mieti ytimekäs ja puhutteleva viesti

Ilman tärkeää ja selkeää sanomaa, paikallisilla ei ole syytä äänestää sinua. Kiteytä siis olennainen ja anna heille syy. Tee siitä puhutteleva.

2. Suunnittele vaikuttava vaalimainos

Kun sinulla on sanoma, paketoi se vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Erotu viestisi visuaalisuudella, luo kontaktia ja ole persoonallinen.

3. Rakenna sopiva näkyvyys

Jos viestisi ei tavoita oikeaa yleisöä, se menee hukkaan. Näy luotetussa mediaympäristössä laajasti, mutta paikallisesti.

4. Jätä muistijälki

Saat mahdollisuuden, jos jäät mieleen. Ihmiset, jotka kohtaavat viestisi useasti eri tilanteissa ja eri kanavista, antavat sinulle mahdollisuuden.

5. Muista markkinoida

Vaikuttavin vaalikampanja on sellainen, joka on olemassa. Muista siis mainostaa, jotta voit jäädä äänestäjien mieleen.


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös